مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۳۹۶: بشنو نوای قرآن.
آیات کتاب آسمانی برای خودشان لحن و آهنگ خاصی دارند. حتی برخی از اهل کتاب از این لحن و آهنگ کتاب آسمانی سوءاستفاده میکردند. خوب است که ما هنگام تلاوت کتاب آسمانی به لحن و آهنگ آیات آن توجه داشته باشیم. هر آیه و سوره متناسب با موضوعی که دارد نوا و آهنگش فرق میکند
خصوصاً سورههای کوتاه. متاسفانه به این زاویه از قرآن کریم خیلی کم توجه شده است، مثلاً؛ لحن و نوای آیات دعا با خیلی از آیات دیگر فرق میکند.
لحن و نوای آیات دعا با خشوع و خضوع همراه است، در عین حال که عظمت الله در آن وجود دارد و به نسبت هم طولانی است؛ زیرا دعا هرچه با تواضع بیشتر و طولانیتر باشد بهتر است، مثلا؛ سوره مبارکه بقره آیه ۲۸۶ دقت بکنیم… .
«… رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ»
حالا دقت کنیم به سوره مبارکه نازعات که در مورد ملائکه صحبت میکند پنج آیهی اول توجه دارد به عملکرد ملائکه که دستورات الله را بدون معطلی و خیلی سریع و باقدرت اجرا میکنند. به آیات که نگاه بکنیم دقیقاً لحن آن با همین سرعت و قدرت متناسب است…
«بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِیمِ وَالنَّازِعَاتِ غَرْقًا وَالنَّاشِطَاتِ نَشْطًا وَالسَّابِحَاتِ سَبْحًا فَالسَّابِقَاتِ سَبْقًا فَالْمُدَبِّرَاتِ أَمْرًا » [سوره النازعات ۱ – ۵]
و از اینجا به بعد موضوع ملائکه به پایان میرسد و آیات قیامت میآید و لحن آیات هم همزمان عوض میشود به آیات شش تا نه دقت کنیم…
«یَوۡمَ تَرۡجُفُ ٱلرَّاجِفَةُ تَتۡبَعُهَا ٱلرَّادِفَةُ قُلُوبࣱ یَوۡمَىِٕذࣲ وَاجِفَةٌ أَبۡصَـٰرُهَا خَـٰشِعَةࣱ» [سوره النازعات ۶ – ۹]
توجه به لحن آیات توجه به نوای آیات خودش دنیای معنا در آن است. و از حالا به بعد سعی بکنیم اینها را در قرآن ببینیم. اصلاً همین آیه که داریم میخوانیم فرموده: «وَإِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِيقًا يَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُم بِالْكِتَابِ» کلمهی کتاب را سه بار تکرار کرده، میشد که به جای آن ضمیر بیاید مثلا: «وَإِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِيقًا يَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُم بِالْكِتَابِ لِتَحْسَبُوهُ مِنهُ وَمَا هُوَ مِنهُ» میتوانست اینگونه بشود، اما هر سه بار کلمه کتاب را تکرار کرد؛ زیرا کلمه کتاب هر بار در زاویهای دارد از آن صحبت میکند؛ یکبار از طرف کسی که کتاب آسمانی را میخواند، یکبار از طرف کسی که کتاب آسمانی را میشنود و یکبار از طرف کسی که کتاب آسمانی را نازل کرده است و با ذکر اسم کتاب تکلیف هر سه مورد را مشخص میکند و خودش نوا و لحن خاصی به آیه میدهد. «وَإِنَّ مِنۡهُمۡ لَفَرِیقࣰا یَلۡوُۥنَ أَلۡسِنَتَهُم بِٱلۡكِتَـٰبِ لِتَحۡسَبُوهُ مِنَ ٱلۡكِتَـٰبِ وَمَا هُوَ مِنَ ٱلۡكِتَـٰبِ وَیَقُولُونَ هُوَ مِنۡ عِندِ ٱللَّهِ وَمَا هُوَ مِنۡ عِندِ ٱللَّهِ وَیَقُولُونَ عَلَى ٱللَّهِ ٱلۡكَذِبَ وَهُمۡ یَعۡلَمُونَ» [سوره آلعمران ۷۸]