مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
﴿هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آَيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آَمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ﴾
او کسی است که کتاب را بر تو نازل کرد. بخشی از آن آیههای محکم هستند؛ آنها اساس کتاباند و بخشی دیگر متشابهات هستند. پس اما کسانی که در دلهایشان انحراف و کجی است، به خاطر فتنهجویی و تاویل کردنش به دنبال متشابهات میافتند، درحالی که تاویلش جز الله کسی نمیداند و راسخان در علم میگویند: ما بدان ایمان آوردیم، همه از جانب پروردگارمان است و جز خردمندان کسی متذکر نمیشود. (٧)
موضوع ۶۷: توجه به سه زاویه در آیه هفتم.
این آیه در سه زاویه صحبت میکند؛ زاویه اول از الله سخن میگوید که کتاب را بر رسولالله صلی الله علیه و سلم نازل فرمود:
«أَعُوذُ بِٱللَّهِ مِنَ ٱلشَّيطَانِ ٱلرَّجِيمِ هُوَ ٱلَّذِي أَنزَلَ عَلَيكَ ٱلكِتَابَ» او کسی است که کتاب را بر تو نازل کرد. زاویه دوم از خود کتاب سخن میگوید..
یعنی میگوید که این کتاب چه ویژگی دارد چه اسلوبی برای خودش دارد؟ زیرا هر کتابی وقتی در مورد خودش شرح میدهد..
و میگوید که چه اسلوبی دارد خواننده بهتر میتواند از آن استفاده کند و موقع استفاده برایش مشکلی پیش نمیآید. در این زاویه میفرماید: «مِنهُ ءَايَاتٌ مُّحكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ ٱلكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشابِهَاتٌ» بخشی از آن آیههای محکم هستند؛ آنها اساس کتاباند و بخشی دیگر متشابهاتاند.
زاویه سوم در مورد مردم صحبت میکند که در مقابل آیات محکم و متشابه به دو دسته تقسیم میشوند و عملکردشان را هم بلافاصله بیان میکند؛ اول دسته منفی را بیان میکند؛ «فَأَمَّا ٱلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم زَيغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنهُ ٱبتِغَاءَ ٱلفِتنَةِ وَٱبتِغَاءَ تَأوِيلِهِ» پس اما کسانی که در دلهایشان انحراف و کجی است به خاطر فتنهجویی و تاویل کردن قرآن به دنبال متشابهات میافتند. یک جمله هم در مورد نادرستی کارشان صحبت میکند..
«وَمَا يَعلَمُ تَأوِيلَهۥٓ إِلَّا ٱللَّهُ» درحالی که تاویلش را جز خدا هیچ کس نمیداند. آنها میخواهند تاویل بکنند، در حالی که تاویلش فقط نزد الله است و بعد دستهی مثبت را معرفی میکند..
«وَٱلرَّاسِخُونَ فِي ٱلعِلمِ يَقُولُونَ ءَامَنَّا بِهِۦ كُلٌّ مِّن عِندِ رَبِّنَا» و راسخان در علم میگویند ما به آن ایمان آوردیم همه از جانب پروردگارمان است. «وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُوْلُواْ ٱلأَلبَابِ» و جز خردمندان کسی متذکر نمیشود؛ یعنی، خردمندان هستند که متوجه آیات محکم و متشابه میشوند و میدانند که در مقابل هر کدام چه رفتار صحیحی را داشته باشند.