مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۴۱: تصویر سه مجموعه انسان در سوره فاتحه (۲)
- ۲. الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ: وقتی به اینها نگاه میکنیم اصلاً چهره خوبی مشاهده نمیکنیم. کسانی که هیچ خبری از خشنودی خدا بر آنها نیست و برعکس خشم بر آنها میبارد. باز با عَلَي آمده (الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ)، حتی خودشان هم انتظار ندارند مورد دلجویی قرار بگیرند یا کسی درکشان کند و یا به دادشان برسد، چون زیر خشم اللهاند. از همینجا به انسان استرس وارد میشود که مبادا جزو این گروه باشد.
چگونه بفهمیم که ما جزو این مجموعه از انسانها نیستیم؟
درست است که یهودیان حق ستیز جزو این گروه هستند، اما همهی این مجموعه، از یهودیان نیستند، انسانهای دیگر هم اگر همین کارهای یهودیان را انجام دهند و حقستیزی کنند یا علم داشته باشند و خلاف علمشان عمل کنند، آنها هم جزو الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ قرار میگیرند.
اگر احتمال نداشت که ما به هیچ عنوان جزو آنها باشیم در سوره فاتحه گذاشته نمیشد تا ما پناه ببریم به الله از این که جزو آنها باشیم.
- ۳. الضَّالِّينَ: افراد ضَّالِّ و گمراه که راه را گم کردهاند، و الان حیرت و سرگردانی از چهرهشان میبارد، نمیدانند به کدام طرف بروند؛ نصاری که ادعا میکنند پیروان پیامبر عیسی علیهالسلام هستند، یک گروه از این مجموعه هستند؛ اینها زمانی راه را گم کردند که عیسی علیهالسلام را پسر خدا دانستند.
الان هم نزد آنها معلوم نیست بالاخره خدا کیست؟؟ خدا یکی یا سهتاست؟؟ این سهتا یکی است یا این یکی سهتاست؟؟ گیج شدند و برای اثباتِ آن پروفسورهای بزرگ برای ملت خودشان، ارتباط عیسی و خدا را توضیح میدهند و میخواهند موضوع را حل کنند، ولی باز هم حل نمیشود.
کسانی به غیر از نصاری هم امکان دارد که با همین مشکل مواجه شوند و جزو الضَّالِّينَ قرار بگیرند.
چه موقع ممکن است که انسانهای دیگر جزو الضَّالِّينَ قرار بگیرند؟
موقعی که در بحث إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ پای کسانی دیگه وسط بکشیم؛ یعنی در عبودیت الله و استعانت الله کسانی دیگر را دخیل کنیم که اگر اینطور شد آن موقع اولِ گمراهی است، پس باید حواسمان را خوب جمع کنیم و دعا کنیم که جزو این گروه نباشیم؛ یعنی از شرک و خرافات دور باشیم.