مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۳۶۵: این قانون الله خیلی زیباست…
این قانون الله خیلی زیباست که معیار خوب و بد بودن را مسائل اکتسابی معرفی کرده نه مسائل ژنتیکی و مسائل غیر اکتسابی. بنی اسرائیل که بچههای نسل سوم به بعد پیامبر ابراهیم علیه السلام بودند یعنی پیامبر ابراهیم پدربزرگشان هست به آنها (بنی اسرائیل) میگوید:
چون ایمان و صداقت ندارید ارتباط شما با جدتان پیامبر ابراهیم قطع است.
و بر عکس به من و توِ آسیایی و آن آفریقایی و اروپایی و آمریکایی و هر جای کرهی زمین؛ اگر مسلمان باشیم و صداقت و کارهای شایسته داریم میگوید بین شما و پیامبر ابراهیم ارتباط وجود دارد.
الله بر نوادگان پیامبر ابراهیم آنهایی که عملشان خراب هست خشم میگیرد. و بر عکس به سیاه پوستان و سفید پوستان و سرخ پوستان که از نظر فامیل و نسب هیچ ربطی به پیامبر ابراهیم ندارند ولی ایمان و عمل صالح دارند
به آنها میگوید: من شما را دوست دارم «وَاللَّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ» ایمان و رفتار خوب این را گذاشته معیار و ایمان و رفتار خوب هم میدانیم اکتسابی هست. هر کسی میتواند انجام دهد و فراموش نکنیم که الله دارد این قانون را معرفی میکند.
وقتی الله گفت تا قیامت همین است تغییر نمیکند اما: اگر معیار عزیز بودن و معیار مقرب بودن به درگاه الله را واگذارش میکرد به نسل و نسب. اگر مشروطش میکرد به خانواده به وراثت یا به وطن یا به عرب و عجم بودن یا فقر و ثروت یا زن و مرد بودن یا سید و رعیت بودن یا به سواد و مدرک چی میشد؟؟
اکثریت خودمان محروم میشدیم از این که مقرب به درگاه الله شویم، پیش خدا عزیز باشیم..
اما از روز اول دنیا الله این قانون را گذاشته که معیار مسائل اکتسابی هست. آدم یاد فرزند و همسر پیامبر نوح علیه السلام میافتد این دو نفر چون ایمان و عمل صالح نداشتند به هیچ شرفی نرسیدند ولو که یکی بچهی پیغمبر بود یکی همسر پیغمبر. میفرماید: «يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ» این فرزند تو از اهلت نیست عملش غیر صالح است (هود/۴۶) و در مورد همسر نوح میگوید: «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ» (التحریم/۱٠) خداوند مثال میزند مثال کسانی که کافر شدند زن نوح و زن لوط را مثال میزند که با وجود این که همسرشان دو تا بنده صالح خدا بودند، ولی آنها ایمان نیاوردند، عمل صالح انجام ندادند، خیانت کردند و هیچ به دردشان نخورد این همسر پیغمبر بودند و آخر هم همراه با کافران داخل آتش جهنم شدند.
و رسول الله صلی الله علیه و سلم به روایت صحیح بخاری و مسلم وقتی آیه ۲۱۴ سوره مبارکهی شعراء «وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ» نازل شد، گفت:
ای قریش (خاندان و خویشان پیامبر) خودتان را از عذاب خدا نجات دهید چون من نمیتوانم شما را از خدا نجات دهم ای فرزندان عبد مناف (از قریش و از خویشان پیغمبرند) من نمیتوانم شما را از خدا نجات دهم خودتان برای خودتان کاری کنید ای عباس بن عبدالمطلب (عموی پیامبر) من نمیتوانم برای تو نزد خدا کاری انجام دهم ای صفیه (مادر زبیر بن عوام) عمهی من نمیتوانم برای تو نزد خدا کاری انجام دهم و ای فاطمه دختر محمد از پول و مال هر چه میخواهی بخواه حاضرم، ولی نزد خدا من هیچ کاری نمیتوانم برای تو انجام دهم خودتان بروید و عمل کنید (اکتسابی هست) پس خلاصه این که الله ما را از فضیلت و عزت و شرف به خاطر مسائلی که غیر اکتسابیه ما را محروم نکرده، آنها را معیار قرار نداده است و بلکه برعکس فضیلت و عزت و شرف را گذاشته جلوی پایمان و در دسترسمان قرارشان داده تا کسبشان کنیم.
مواظب باشیم خدا ما را محروم نکرده یک وقت خودمان با لجبازی و تکبر با دست خودمان، خودمان را محروم نکنیم.