مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۳۶۲: قرآن، منبع تشخیص
مُسْلِمًا: تسلیم بود در ادامهی حنیف هست. شخص که بخواهد از ناحقی دست بکشد برود به سمت حق، خب اولش که باید ناحقی را بشناسد تا ازش دست بکشد بعد حق را بشناسد تا به سمتش برود خب از کجا بفهمیم که چی ناحق هست و چی حق. اینها را از کجا به دست بیاورد خیلی جاها تشخیصشان سخت هست.
درسته بعضی چیزها واضحه همه میفهمند، ولی خیلی چیزها واضح نیست، خیلی چیزها پوشیده است یا فضا و جو طوری هست که آدم نمیتواند تشخیص دهد.
آن جاها آدم از کجا تشخیص بدهد؟ از کجا بفهمد؟ با عقل و تشخیص خودش؟
نه، آنجا باید با تشخیص خدا حرکت کند تشخیص خدا را بر تشخیص خودش، بر تشخیص جامعه که تبدیل به فرهنگ و عرف شده ترجیح دهد و این میشود مُسْلِمًا: تسلیم الله باشد. در قبل هم مفصلاً در مورد تسلیم شدن صحبت شده در آیات ۱۹ و ۲۰ همین سوره آنها را میتوانیم مرور کنیم.
این جاست که میگوییم قرآن را باید همیشه خواند، مخصوص قشر خاصی نیست، جزو برنامه روزانهمان باشد، حداقل برای شروع روزی دو صفحه و کم کم بیشتر و بیشتر قرآن را بخوانیم که چی؟؟
که مواضع باطل را بشناسیم تا بتوانیم ازش دست بکشیم و مواضع حق را بشناسیم تا به سمتش برویم این را قرآن به ما میگوید، احادیث پیغمبر صلی الله علیه و سلم به ما میگوید. پس مطالعهی قرآن و احادیث پیغمبر باید جزو زندگیمان باشد این شرط حنیف بودن و مسلم بودن هست. « و مَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ» خب آدم یا تسلیم خدا هست یا تسلیم غیر خدا تسلیم خودش، تسلیم دیگران.
اگر تسلیم غیرِ خدا هست میشود «مِنَ الْمُشْرِكِينَ» و پیامبر ابراهیم علیه السلام چون تسلیم خدا بود جزو مشرکین نبود «مُسْلِمًا و مَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ» و با همین عبارت ادعای مشرکین قریش هم رد میشود آنها هم به نحوی به مثل یهودیان به مثل نصارا خودشان را به پیامبر ابراهیم علیه السلام نسبت میدادند.
میدانیم دیگر قریش نسلشان بر میگردد به پیامبر اسماعیل و پیامبر ابراهیم علیهم السلام و مناسک حجی که داشتند خیلی کارها که انجام میدادند میگفتند که ما داریم در مسیر پیامبر ابراهیم حرکت میکنیم و پیامبر ابراهیم مثل ما بوده، کارهای ایشان و کارهای ما مثل هم است. در حالی که آنها با خیلی انحرافات و خرافات قاطی کرده بودند (مشرکین قریش) حالا چیکار میکند؟؟ دارد با این عبارت رابطهی فکری و عقیدتی آنها را با پیامبر ابراهیم علیه السلام قطع میکند با همین جمله: «مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ يَهُودِيًّا وَلَا نَصْرَانِيًّا وَلَكِنْ كَانَ حَنِيفًا مُسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ» دقت کنید دو تا «مَا كَانَ» داریم. «مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ يَهُودِيًّا وَلَا نَصْرَانِيًّا» بعدش هم میگوید: «وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ» یعنی پیامبر ابراهیم هیچکدام از این سه تا نبود: از یهودیان نبود. از نصارا نبود. از مشرکین هم نبود.