مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
parsa
2 ماه قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
parsa
2 ماه قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
parsa
2 ماه قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
parsa
2 ماه قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
parsa
2 ماه قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۳۵۳: بعدیها چه به قبلیها!
قسمت دوم آیه استدلال میآورد که تورات و انجیل بعد از پیامبر ابراهیم نازل شده است «وَمَا أُنْزِلَتِ التَّوْرَاةُ وَالْإِنْجِيلُ إِلَّا مِنْ بَعْدِهِ» استدلال برای این است که بگوید پیامبر ابراهیم نه یهودی بوده و نه نصرانی و آن جدالی که بر سر پیامبر ابراهیم میکردند پوچ است،
زیرا یهودیت اسمی است که مدتی بعد از نزول تورات پیروان تورات روی خودشان گذاشتند و نصرانیت اسمی است که بعد از نزول انجیل پیروان انجیل روی خودشان گذاشتند و ربطی به پیامبر ابراهیم ندارد پیامبر ابراهیم یهودی و نصرانی نبوده اصلا پیامبر ابراهیم خیلی قبل از این اسمها زندگی کرده و از این دنیا رفته.
این مثل این میماند که ما بگوییم پیامبر خدا سنی بوده یا شیعه. این سوال از پایه اشتباه است، زیرا این اسمها بعد از پیامبر به وجود آمده دیگر نباید این اسمها را به پیامبر خدا نسبت بدهیم که خیلی قبل از این اسمها زندگی کرده و از دنیا رفته.
خب این از اسم اینکه پیامبر ابراهیم را یهودی و نصرانی مینامیدند، اما در عمل هم میگفتند که ابراهیم علیهالسلام عملش همانند عمل ما بوده دقیقا همان چیزهایی که تورات و انجیل به ما دستور داده ابراهیم هم به همانها عمل کرده.
تورات و انجیل که بعد از ابراهیم نازل شده پس چطور ابراهیم به اینها عمل کرده میخواهند بگویند کارهایی که بر اساس تورات و انجیل (چه تورات حقیقی و چه تورات دستکاری شده) انجام میدهند ابراهیم هم دقیقا همین کارها را انجام میداده پس این کارها اشتباه نیست، زیرا پیامبر ابراهیم هم همین کارها را انجام میداده. در ادامه میفرماید:
«أَفَلَا تَعْقِلُونَ» آیا نمیخواهید تعقل کنید؟ نمیخواهید دست از گفتههایتان بردارید؟
عقل به نقل از معجم مقاییس اللغه؛ نیروی نگهدارنده است که جلوی آدم را از گفتهها و رفتارهای ناشایست میگیرد یا کارهای اشتباهی که قبلا انجام میداده حرفهای اشتباهی که میزده عقل سبب میشود که دیگر از این به بعد دست از آنها بکشد این میشود «تعقلون» اگر دست از آنها نکشد میشود «لاتعقلون»
پس «أَفَلَا تَعْقِلُونَ» توهین نیست تذکر است برای بیدار کردن شخص تا نیروی درونیاش را تقویت کند و جلوی حرفها و رفتارهای ناشایست خودش را بگیرد دقیقاً همان چیزی که گفته میشود خود مدیریتی و خود کنترلی؛ تعقل و قرآن میخواهد نیروی کنترلگر درونی ما تقویت شود.