مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
parsa
4 ماه قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
زکریا عطری
1 ماه قبلالسلام علیکم، مشکل برطرف شد
parsa
4 ماه قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
parsa
4 ماه قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
parsa
4 ماه قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
parsa
4 ماه قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
﴿يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تُحَاجُّونَ فِي إِبْرَاهِيمَ وَمَا أُنْزِلَتِ التَّوْرَاةُ وَالْإِنْجِيلُ إِلَّا مِنْ بَعْدِهِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ﴾
ای اهل کتاب! چرا درباره ابراهیم محاجه میکنید؟ در حالی که تورات و انجیل بعد از ایشان نازل شده است. آیا تعقل نمیکنید؟ (۶۵)
موضوع ۳۵۱: چرا انتساب به پیامبر ابراهیم علیهالسلام؟
قسمت اول آیه میفرماید: چرا شما در مورد پیامبر ابراهیم منازعه میکنید؟؟
«يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تُحَاجُّونَ فِي إِبْرَاهِيمَ» در این قسمت دو تا سوال مطرح است:
- دقیقا آنها در مورد پیامبر ابراهیم چه میگفتند؟
- نزاعشان سر چه بود، چه چیزی را میخواستند اثبات کنند؟
- آن مسئله و آن ادعایی که داشتند چه فایدهای برایشان داشت؟
۱) آنها خودشان را به پیامبر ابراهیم میچسبانند، میگفتند پیروان واقعی ابراهیم ماییم، ماییم که داریم از آیین پیامبر ابراهیم تبعیت میکنیم نه کسی دیگر، یهودیها این را میگفتند برای خودشان، مسیحیها هم میگفتند نه شما نه ما داریم این کار انجام میدهیم و در کل از آن ور قضیه این میشود که پیروان پیامبر ابراهیم حالا یا یهودیها باشند یا مسیحیان یعنی شما مسلمانها نیستید لُب صحبتشان این بوده و میگفتند حتی خود پیغمبر ابراهیم علیه السلام دینش یهودی و مسیحی بوده، کارهایش به مثل ما بوده.
خب اینها از کجا میفهمیم که این ادعا را داشتند در ادامه آیات این را توضیح میدهد مثلا میفرماید در دو آیه بعد: «مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ يَهُودِيًّا وَلَا نَصْرَانِيًّا» ابراهیم نه یهودی بوده و نه نصرانی. آیه بعدش هم میفرماید: «إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْرَاهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَهَذَا النَّبِيُّ وَالَّذِينَ آمَنُوا» نزدیکترین مردم به ابراهیم کسانی هستند که از او تبعیت کردند و این پیغمبر و کسانی که ایمان آوردند، دارد مشخص میکند که پیروان واقعی پیغمبر ابراهیم چه کسانی هستند.
پس آنها انگشت روی این قضیه گذاشته بودند. همیشه آیات قرآن وقتی مسئلهای را سر بسته بیان میکند مطمئن باشید یک ذره جلوتر مسئله واضح میشود باید آیات قبل و بعد را با دقت مطالعه بکنیم و قشنگ به وسیلهی معلومات، مجهولات مشخص میشود و آن معلومات در خود قرآن نهفته است.
خب برویم سر وقت سوال دوم حالا این حرفها که پیامبر ابراهیم مثل ما بوده، آیین ما و ابراهیم مثل هم بوده و این حرفها این ادعا چه فایدهای برایشان داشته؟ آیا اصلا برایشان فایده هم دارد یا فقط ادعاست؟؟
۲) اولش باید بفهمیم که پیامبر ابراهیم علیهالسلام کی بوده؟ چه شخصیتی بوده؟
این مسئله مهم است. پیامبر ابراهیم علیهالسلام تاثیرگذارترین شخص جهان بوده در ترویج دین و آیین بین مردم، دین ابراهیمی امام و پیشوای همهی دین داران جهان است حتی مسلمانها در قرآن کریم بارها امر شدند که از آیین ابراهیم تبعیت کنند:
«قُلْ صَدَقَ اللَّهُ فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا» سوره مبارکهی آل عمران آیه ۹۵ بگو الله راست گفت پس از ملت ابراهیم تبعیت کنید و در سوره مبارکه نحل آیهی ۱۲۳ میفرماید: «ثُمَّ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ أَنِ اتَّبِعْ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ» سپس ما به سوی تو ای پیامبر وحی کردیم که از ملت ابراهیم تبعیت کن که حنیف بود و از مشرکان نبود.
خب این از ارتباط ابراهیم و آیین توحیدی که وجود دارد در زمین و از طرفی ارتباط ابراهیم با الله هم مهم است که ابراهیم کاملاً مورد قبول الله بوده، خلیل الله و دوست صمیمی الله بوده و به همین خاطر یهودیان و مسیحیان میخواهند بگویند ما در ادامه راه ابراهیم هستیم و ابراهیم مثل ما بوده چون ابراهیم نزد الله همچین موقعیت و همچین جایگاهی داشته است.