مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
parsa
3 ماه قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
زکریا عطری
7 روز قبلالسلام علیکم، مشکل برطرف شد
parsa
3 ماه قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
parsa
3 ماه قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
parsa
3 ماه قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
parsa
3 ماه قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۳۴۴: کلمهی مشترک
«قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ» بگو ای اهل کتاب. با احترام خطابشان میکند “اهل کتاب” اهل سواد آن هم با بالاترین سواد که مربوط میشود به کتاب آسمانی. شمایی که به کتاب آسمانی دانش دارید «تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ» تشریف بیارید و بیایید به دور کلمهای جمع شویم که نزد ما و شما مشترک است.
یعنی اینجا کلمه محور است یعنی نه ما محور هستیم و نه شما، کلمهای که هم نزد ما مورد قبول است و هم نزد شما، هم ما برای آن ارزش قائل هستیم و هم شما بیایید دور آن کلمه جمع شویم.
منظور از کلمه یک کلمه نیست بلکه منظور یک جمله است؛ یک جمله کامل که یک محتوا را میرساند مثلا لا اله الا الله یک کلمه است، کلمهی توحید است هر چند که چهار کلمه است، ولی به آن میگویند کلمهی توحید یا برعکس سوره مبارکهی توبه آیه ۷۴ میفرماید: «يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ مَا قَالُوا وَلَقَدْ قَالُوا كَلِمَةَ الْكُفْرِ» قسم میخورند به الله که نگفتند درحالی که کلمهی کفر گفتند؛ کلمه کفر ممکن است صد کلمه باشد ولی چون آن کلمات دارد به یک هدف منجر میشود و محتوای آن کفر است به همه آنها کلمه کفر گفته میشود.
«تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا» آن کلمه مشترک چیست که آن را محور قرار دهند!؟
«أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْا» این جمله بدل است بدل از کلمه و کلمه را توضیح میدهد؛ کلمه این است که جز الله را نپرستیم و هیچ چیز را شریک الله قرار ندهیم.
مگر اهل کتاب این کلمه را قبول دارند!؟
اگر قبول داشتند که همه چیز حل میشد، ولی واقعیت این است که بله اهل کتاب این کلمه را قبول دارند حتی آن کسانی که عیسی را به عنوان پسر خدا معرفی میکنند به همین سادگی نمیگویند که عیسی پسر خدا است همانند آدمیان که فلانی پسر فلانی است نه!! آنها زمانی که این را میگویند پشت آن هزار فلسفه و توضیح میگویند تا بگویند عیسی پسر خدا است به همین سادگی که نیست تازه میگویند خدای پدر و خدای پسر اصل همان خدای پدر است.
یعنی چه!؟
همه اینها معنا دارد یعنی جایگاه الله با عیسی فرق دارد و الله یگانه بزرگتر از عیسی است به این اقرار میکنند و یا وقتی میگویند سه خدا؛ خدای پدر خدای پسر و روح القدس بعد از آن میگویند که این سه تا یک خدا است و هدف رسیدن به خدای واحد است.
حالا بیایم این خدایی که نزد شما اصل است را محور قرار دهیم و بیاییم گرد این الله جمع شویم و جز الله کسی را بندگی نکنیم و شمایی که دائما به زبان میگویید خدای یگانه را قبول داریم بیایید تا به حرفتان عمل بکنید.