مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع۳۶: بزرگراه هدایت.
در این دعای مهم اللّه به ما یاد داد بگوییم: «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ»، واز کلمهی الصِّرَاطَ استفاده کرد و از طریق و سبیل استفاده نکرد، در حالی که در زبان عربی هر سه مورد به معنای راه هستند.
طریق:
به مسیری گفته میشود که انسانهایی پیمودهاند و تبدیل به راه شده است. طریق زیاد فراخ نیست.
سبیل:
راهی ممتد و طولانی است. صراط: بزرگراهی است چند بانده و آنهایی که در طریق و سبیل بودند به صراط سرازیر میشوند. الصِّرَاطَ یکی است، مخصوصا وقتی که مستقیم باشد. ما صراطهای مستقیم نداریم، چون وقتی دو نقطه داشته باشیم و بخواهیم آن دو را به هم وصل کنیم فقط میشود یک خط راست کشید. و اگر خط دیگری بکشیم که روی خط اولی نباشد، باید منحنی کشید که دیگر خط راست نیست.
پس الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ یکی است و همهی مردمی که در طریق و سبیل بودن در الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ وارد شدند. حالا تحمل میخواهد!! چون در این بزرگراه هر کسی با استعداد خودش در یک لاین حرکت میکند، خیلیها در لاینی حرکت میکنند که ما در آن حرکت نمیکنیم، ولی چون همه به جهت مستقیم هستند؛
(یعنی بنا بر دستورات اللّه و رسول اللّه صلی اللّه علیه و سلَّم) بر حسب وسعشان در حرکتاند، با ما برادر و همکارند و همه جزو «صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ» هستند.