مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
parsa
4 ماه قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
زکریا عطری
1 ماه قبلالسلام علیکم، مشکل برطرف شد
parsa
4 ماه قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
parsa
4 ماه قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
parsa
4 ماه قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
parsa
4 ماه قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۳۱۹: شکست پروژه و محبوبیت عیسی علیهالسلام.
در سورهی مبارکهی نساء آیهی ۱۵۷ مفصلا درمورد عملکرد یهودیان صحبت میکند که چگونه خواستند عیسی علیهالسلام را از صحنهی روزگار پاک کنند دقت کنید میفرماید:
«وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ» و این سخنشان که گفتند: ما عیسی مسیح پسر مریم فرستادهی خدا را کشتیم و خداوند جواب میدهد؛ «وَمَا قَتَلُوهُ» و اصلا آن را نکشتند. «وَمَا صَلَبُوهُ» و عیسی علیهالسلام را به صلابه نکشیدند؛ عیسی را نکشتند و به دار نیاویختند «وَلَكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ» بلکه امر بر ایشان مشتبه شده و در این قضیه اشتباه کردند.
«وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ» و کسانی که دربارهی او اختلاف کردند در شک و تردید هستند؛ یعنی همان کسانی که در صحنهی قتل عیسی حضور داشتند همانها هم شک و تردید داشتند که چه کسی را کشتند، شک داشتند که آن کسی که کشتند واقعا عیسی بود یا نه کس دیگری بود و یک نفر دیگر را به اشتباه به چوب بستند و بالا بردند و آن را کشتند و قبرش کردند.
آنگونه که برخی از مورخین میگویند، زیرا زمانش بعد از غروب بوده هوا گرگ و میش بوده آن هم با ازدحام و شلوغی که آنجا بوده یک نفر دیگر را به جای عیسی کشتند و تعدادی از آنها متوجه این قضیه شدند و در ادامه میفرماید: «مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ» آنهایی که میگویند عیسی بوده هیچ دانشی بر این ادعایشان ندارند جز اینکه دارند از ظن و گمان پیروی میکنند. «وَمَا قَتَلُوهُ يَقِينًا» و به یقین که عیسی را نکشتند.
«بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ» بلکه الله آن را از زمین برداشت و او را به سوی خودش برد. «وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا» و الله توانمند و با حکمت است. بالاخره پروژهشان در مقابل الله توانمند و با حکمت شکست خورد. «وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ» و عیسی نه تنها تخریب نشد، بلکه بیشتر محبوب دلها شد و کشته نشد، بلکه عمرش از همه طولانیتر شد و خداوند او را در آسمان زنده نگه داشت و خداوند او را انتخاب کرد که نزدیکهای قیامت به دنیا برگردد
و یک بار دیگر با کافران بجنگد و به قول رسول الله صلی الله علیه و سلم در روایت بخاری و مسلم که به تواتر برای ما نقل شده است که برای ما اتفاق خواهد افتاد، اما بین رفتن عیسی علیهالسلام به آسمان و بازگشت دوبارهی ایشان در این وسط خبرهای خوشی از جانب الله است که فرموده: «وَجَاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ» و کسانی که از تو پیروی کردند برتر قرار میدهم از کسانی که کافر شدند تا روز قیامت، البته کسانی که از عیسی علیهالسلام تبعیت کردند و پیروان واقعی عیسی علیهالسلام هستند. چه کسانی پیروان واقعی عیسی علیهالسلام هستند؟
کسانی که الله را به یگانگی پرستش میکنند، کسانی که عیسی علیهالسلام آنها را به پیامبر بعد از خودش بشارت داده، و دستور داده به پیروانش که پیرو آن پیامبر باشند که محمد پیامبر خاتم باشد، کسانی که به این صحبت عیسی علیهالسلام ایمان دارند و عمل میکنند و به محمد و قرآن ایمان میآورند، اینها میشوند پیروان عیسی و خدا گفته است پیروانش را تا روز قیامت بهتر و بالاتر و پیروزمندانه قرار میدهم بر کسانی که کافر هستند و آنهایی که الان به عنوان فرزند خدا عیسی را پرستش میکنند آنها میدانیم
که به هیچ عنوان جزو «الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ» نیستند، زیرا عیسی علیهالسلام برای احیای توحید آمده است و هر کس که توحید ندارد از پیامبر عیسی علیهالسلام تبعیت نکرده است بعد میفرماید: «ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ» سپس بازگشت همهی شما به سوی من است آنهایی که از پیامبر عیسی علیهالسلام تبعیت کردند یا نکردند آنهایی که سر پیامبر عیسی علیهالسلام نقشه ریختند یا نریختند، خیانت کردند یا نکردند و تا روز قیامت براساس چه فکری و اعتقادی زندگی کردند همهی شما بازگشتتان به سوی من است.
«فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ» و در میان شما در آنچه که با هم اختلاف داشتید روز قیامت در میان شما داوری میکنم و در آنجا تکلیف همه مشخص میشود و نیات و انگیزههای همه برملا میشود.