مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
﴿إِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَى إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ وَمُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَجَاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ﴾
هنگامی که الله فرمود: ای عیسی من بردارندهی تو هستم و بالا برنده به سوی خودم و تو را از کسانی که کافر شدند پاک میسازم و کسانی که از تو پیروی کردند برتر از کسانی قرار میدهم که کافر شدند تا روز قیامت، سپس بازگشت همهی شما به سوی من است و در میان شما در آنچه اختلاف داشتید داوری میکنم. (۵۵)
موضوع ۳۱۱: برنامههای آینده به عیسی علیهالسلام وحی میشود.
«إِذْ قَالَ اللَّهُ»: این عبارت به آیه قبل برمیگردد زمانی که کافران مکر کردند و نقشه ریختند تا عیسی علیهالسلام را به قتل برسانند، ترور بکنند الله عیسی را نجات میدهد آنها نقشه کشیدند پیروان عیسی را به زمین بزنند، ولی الله اراده کرد پیروان واقعی عیسی را سربلند و سرافراز بکند و خود کافران را خوار و ذلیل بکند. این آیه و دو آیه بعدش سخنان الله هست به عیسی و شروع میشود با «إِذْ قَالَ اللَّهُ یا عِیسَی» و آنچه قرار است در آینده اتفاق بیفتد الله به پیامبر عیسی علیهالسلام خبر میدهد. البته بعضی برنامهها مربوط به خود عیسی هست و اگر عیسی علیهالسلام مطلع باشد که آینده چه اتفاقاتی قرار است بیفتد بهتر آمادگی پیدا میکند و بیشتر انگیزه میگیرد.
کلاً آدمیزاد اینجوریه بعضی کارها وقتی آدم از آن اطلاع داشته باشد یا از قبل باهاش هماهنگی شود آدم آمادگی بیشتر پیدا میکند و با آن کار انس میگیرد، ولی اگر یکباره و بدون اطلاع و هماهنگی واقع شود اضطراب و شوک بهش وارد میشود.
این اخلاق که وضعیت روحی و روانی شخص در نظر گرفته میشود در قرآن کریم در آیات زیادی وجود دارد، در مورد مریم این توضیحات داده شد، خب به آسمان رفتن عیسی علیهالسلام هم میدانیم یک امر طبیعی نیست، پس الله از قبل به ایشان خبر میدهد من تو را به سوی خودم بالا میبرم؛ به مثل رسول الله صلی الله علیه و سلم وقتی که میخواست به اِسراء و معراج برود.
اول نظر جسمی و روحی به او آمادگی دادند. البته خود ما آدمها هم یک سفر ناآشنایی هم داریم یکباره به آن سفر خواهیم رسید واقعاً آن سفر اضطراب آوره؛ منظورم سفر بعد از مرگ هست، فشار روحی و شوک در آن خیلی زیاد است