مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
parsa
4 ماه قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
زکریا عطری
1 ماه قبلالسلام علیکم، مشکل برطرف شد
parsa
4 ماه قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
parsa
4 ماه قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
parsa
4 ماه قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
parsa
4 ماه قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
دانلود فایل تصویری دانلود فایل صوتی
﴿رَبَّنَا آمَنَّا بِمَا أَنْزَلْتَ وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ﴾
پروردگارا! ما به آنچه تو نازل کردی ایمان آوردیم و از پیامبر پیروی نمودیم، پس ما را با گواهان بنویس. (۵۳)
موضوع ۳٠٨: دعای حواریون.
این آیه در ادامه آیه قبل سخن حواریین هست، ولی این بار روی سخنشان با الله هست و در مقابل الله تضرع و دعا میکنند. «رَبَّنَا» منادای مضاف هست «رَبَّنَا آمَنَّا بِمَا أَنْزَلْتَ» پروردگارا! ما به هر چه تو نازل کردی ایمان آوردیم. تصور نکنیم این یک جمله سادهایست که به الله میگویند: ما به هر چه تو نازل کردی ایمان آوردیم. به الله که نمیشود دروغ گفت “به آنچه تو نازل کردی ایمان آوردیم” میدانیم یعنی چی؟؟ ایمان آوردیم؛ یعنی با خودمان تصمیم گرفتیم که مسیر زندگیمان را بر اساس فرمودههای الله تنظیم کنیم نه فرمایشات دل و نه بر اساس منافعمان و نه هم بر اساس فرمایشات دیگران؛ بلکه فقط براساس فرمودههای الله تصمیم گرفتیم زندگی کنیم.
بعداً قلباً هم باور داریم که بهترین مسیر زندگی همان مسیری است که الله برایمان ترسیم کرده نه کسانی دیگر نه متفکرین نه دانشمندان «آمَنَّا» یعنی در حد استطاعت و استعداد و قوت و قدرتمان به فرمودههای الله عمل کردیم. آیا ما الان میتوانیم این را با قاطعیت و جرأت به الله بگوییم که «آمَنَّا»؟؟ الله سخت گیر نیست، ولی ما متاسفانه خیلی سهل انگاریم خیلی وقتها به اندازه استعداد و قدرت و قوتمان به فرمودههای الله عمل نمیکنیم این را باید دقت کنیم. آیه ۵۳ که حواریون دعا میکنند فکر نکنیم این دعا مخصوص حواریون هست ما مسلمانها هم این دعا را باید بخوانیم، فقط باید مواظب باشیم موقع خواندن این دعا با الله صادق باشیم؛ یعنی حرفمان واقعاً درست باشد وقتی میگوییم: «رَبَّنَا آمَنَّا بِمَا أَنْزَلْتَ»
و عبارات بعد: «وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ» حواریون ادامه میدهند و از رسول صلی الله علیه وسلم پیروی کردیم خب ما مسلمانها هم میگوییم از رسول که رسول الله صلی الله علیه و سلم باشد پیروی کردیم. «الرَّسُولَ» در اینجا الف و لام داره که الف و لام معرفه است و منظور پیغمبر عیسی علیهالسلام است.
میدانیم که پیامبران تنها راه دسترسی به فرمایشات اللهاند تنها راه رسیدن به رضایت الله هم پیغمبران هستند حالا هر امتی نسبت به پیغمبر خودش که این مطلب در آیه ۳۱ و ۳۲ مفصل بیان شد.
«وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ» تبعیت از رسول هم باید به عمق معنای آن دقت کنیم، در دنیا خیلی جریانات و خیلیها هستند که میخواهند مردم را دنبال خودشان بکشانند، ولی «وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ» یعنی ما فقط دنبالهرو رسول خدا هستیم و کسی که از رسول خدا دنباله روی میکند، به راهنماییهایش عمل میکند، پیغمبر را نصرت میدهد، آموزههایی که آن پیغمبر آورده ترویج میدهد، احساس مسئولیت میکند، اخلاقش را براساس اخلاق پیغمبر تنطیم میکند و تمام کارهایش این میشود «وَاتَّبَعْنَا الرَّسُول»
دقیقاً این دو تا کار یعنی ایمان و تبعیت از رسول یهودیانی که عیسی علیه السلام به طرفشان مبعوث شده بود در هر دو تا مشکل داشتند و خلافش را انجام میدادند اصلاً عیسی را به عنوان پیغمبر قبول نکردند چه برسه به اینکه ازش تبعیت کنند و حتی با پیامبر عیسی علیهالسلام مقابله کردند جالب است بدانیم همین یهودیان در زمان عیسی داشتند زندگی میکردند.
بچههایشان و نسل و ذریهشان ادامه پیدا کرد تا رسید به زمان رسول الله صلی الله علیه و سلم حدود ۶۰۰ سال بعد همان بچههایشان باز دوباره به محمد بن عبدالله به عنوان پیغمبر خاتم ایمان نیاوردند، نپذیرفتنش و با ایشان و پیروانش آن زمان درگیر شدند که تا حالا هم ادامه دارد.