مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۳۰۰: گوشت شتر بر یهود حرام است.
«وَمُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ» عیسی علیهالسلام دارد به مردم هم عصر خودش توضیح میدهد، توراتی که پیش از من نازل شده و الان جلوی روی من است، من تصدیق و تأییدش میکنم؛ یعنی به تورات به عنوان کتاب آسمانی ایمان دارم و دنبالهرویش هستم. فاصله زمانی بین تورات و عیسی علیهالسلام که دارد این صحبت را میکند تقریباً حدود بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سال بوده.
جمله دوم که دارد به مردم میگوید: «وَلِأُحِلَّ لَكُمْ بَعْضَ الَّذِي حُرِّمَ عَلَيْكُمْ» آمدم تا بعضی چیزهایی که بر شما حرام شده را حلال کنم. عیسی علیهالسلام دارد رسالت خودش را از مبعوث شدن بیان میکند و میگوید آمدم تا برخی حرامها را حلال کنم. چه چیزهایی مگر بر بنیاسرائیل حرام بوده که عیسی علیهالسلام میخواهد از جانب خدا برایشان حلال کند؟؟
در سوره مبارکه نساء آیه ۱۶۰ و سوره مبارکه انعام آیه ۱۴۶ حرامها را توضیح میدهد:
«وَعَلَى الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا كُلَّ ذِي ظُفُرٍ» و بر یهودیان هر حیوان ناخندار را حرام کردیم؛ حیوان ناخندار که پایشان به همدیگر وصل است؛ مثل شتر، پاهایش حالت ناخن دارد کل سُم پایش چاکدار نیست یا شتر مرغ یا اسب، که سُم پاهایشان به همدیگر وصل است، ولی گاو یا گوسفند نه، سُم پاهایشان شکافته و چاکدار هست کاملاً از هم جداست.
پرندگان نیز به همین شکل بعضیها پاهایشان به همدیگر وصل است و آنها بر یهودیان حرام بوده به مثل غاز و اُردک. «وَمِنَ الْبَقَرِ وَالْغَنَمِ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُمَا» و از گاو و گوسفند هم پیه و چربیشان بر آنها حرام کردیم؛ این هم بر بنیاسرائیل حرام بوده. درست است که گاو و گوسفند گوشتشان حلال است، اما چربی بر ایشان حرام بوده مگر استثنائاتی دارد:
«إِلَّا مَا حَمَلَتْ ظُهُورُهُمَا» مگر چربیهایی که بر پشت آنها (حیوان) باشد «أَوِ الْحَوَايَا» یا چربیهایی که لابه لای شکم یا شکنبه قرار دارد. «أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْم» یا چربیهایی که به استخوان چسبیده. شتر که کاملاً حرام بود، گاو و گوسفند که حلال بود چربیشان برایشان حرام شد، اگر مثلاً حیوانی چاق بود (گاو یا گوسفند) میبایست مینشستند با حوصله چربیهایی که به گوشت چسبیده را جدا میکردند و دور میریختند، چون که حرام بوده، ولی یهودیان حقّه به کار بردند به مثل خیلی از کارها و عادتهایی که داشتند، چربی که حرام بود به جای دور ریختن جمع میکردند و میفروختند بعد پولش را میخوردند.
رسول الله صلی الله علیه و سلم در روایت صحیح بخاری و مسلم فرمودند: «قَاتَلَ اللَّهُ الْيَهُودَ إِنَّ اللَّهَ لَمَّا حَرَّمَ شُحُومَهَا جَمَلُوهُ ثُمَّ بَاعُوهُ فَأَكَلُوا ثَمَنَهُ» الله یهود را نابود کند، چربی که برایشان حرام بود را ذوب میکردند و میفروختند و پولش را میخوردند؛ یعنی داشتند با حکم خدا بازی میکردند و حقه به کار میبردند.
حالا چرا آنها برایشان حرام بوده، گوشت شتر حرام بوده، چربی گاو و گوسفند حرام بوده، خیلی از پرندگان حرام بوده؟ «ذَالِكَ جَزَيْنَاهُمْ بِبَغْيِهِمْ» ما به خاطر ظلم و ستمی که میکردند، مجازاتشان کردیم، تنبیهشان کردیم به همین خاطر اینها را برایشان حرام کردیم. «وَإِنَّا لَصَادِقُونَ» و ما راست میگوییم.
چرا این جمله را میفرماید؟؟ (و ما راست میگوییم.)
داستان از این قرار است که بنیاسرائیل ادعا میکنند گوشت شتر که برایشان حرام شده یا چربی گاو و گوسفند به این خاطر حرام شده که اسرائیل یعنی پدرشان پیامبر یعقوب علیهالسلام بر خودش حرام کرده، و چون او بر خودش حرام کرده بر اینها هم حرام شده.
دلیلش این است و نمیپذیرند که به خاطر گناهان و جرمهایی که انجام میدادند خدا برایشان حرام کرده، حالا میگوید ادعای آنها دروغ است و خدا راست میگوید که اینهایی که حرام شده بخاطر مجازات و تنبیه هست از روی گناهانی که انجام میدادند.