سوره مبارکه فاتحه
شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / آیات 1 الی 22
شماره 47 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / آیات 23 الی 43
شماره 152 الی 263

سوره مبارکه آل عمران / آیات 44 الی 71
شماره 264 الی 370

سوره مبارکه آل عمران / آیات 72 الی 100
از شماره 371 الی 481

آیه 5 / شماره 64 / آیه ۶ سوره آل عمران

 

موضوع ۶۴: آیه ۶ سوره مبارکه آل‌عمران

آیه قبل بیان فرمود: که هیچ چیز نه در زمین و نه در آسمان از الله مخفی نمی‌ماند و این آیه یکی از آن مصادیق را بیان می‌کند و آن شکل‌دهی و صورت‌بندی انسان در شکم مادرش است جایی که حتی برای خود مادر هم مخفی است.

خداوند عزوجل در سوره زمر آیه ۶ فرموده: «يَخْلُقُكُمْ فِي بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ خَلْقًا مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ» الله شما را در شکم‌های مادران‌تان خلق کرد؛ خلقی بعد از خلقی، مرحله‌ایی بعد از مرحله‌ایی «فِي ظُلُمَاتٍ ثَلَاثٍ» پشت سه تاریکی «ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ» آن است الله پروردگار شما تمام ملک و پادشاهی از آن خودش است. «لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَأَنَّى تُصْرَفُونَ»  هیچ معبودی جز او نیست پس شما چگونه از مسیر حق منحرف می‌شوید؟ «يُصَوِّرُكُمْ» از ریشه‌ی صور و صار باب تفعیل به معنای تغییر و تحول است و منظور مراحلی است که جنین از ابتدا تا پایان به امر و مشیت الله پشت سر می‌گذارد تا کامل شود. ارحام جمع رحم است؛ محلی که خدا به سبب آن انسان را خلق می‌کند. اسمش هم رحم گذاشته شده، زیرا پیوند قوم و خویشی و صله‌رحم توسط آن به وجود می‌آید وقتی جنینی در شکم مادر شکل می‌گیرد و متولد می‌شود حالا بعد از تولد است که یکی اسمش می‌شود؛ مادر، پدر، خواهر، برادر، خاله، دایی، عمو و ما‌بقی قوم و خویش‌ها پس اسمی که برایش گذاشته شده هدف مهمی را دنبال می‌کند و آن محکم کردن پیوند صله‌رحم است در صحیح بخاری حدیث ۵۹۸۸ روایت شده که رسول‌الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: «إِنَّ الرَّحِمَ شَجْنَةٌ مِنَ الرَّحْمَنِ» رحم شاخه‌ای از رحمن است  «فَقَالَ اللهُ» پیامبر می‌گوید: که الله به رحم فرمود: «مَنْ وَصَلَكِ وَصَلْتُهُ، وَمَنْ قَطَعَكِ قَطَعْتُهُ»  هر کس تو را وصل کرد؛ یعنی حق خویشاوندی را به جا آورد من هم وصلش می‌کنم؛ یعنی، او را به خودم وصل می‌کنم و هر کس تو را قطع کرد؛ یعنی حق خویشاوندی را به جا نیاورد من هم قطعش می‌کنم؛ یعنی رابطه او را با خودم قطع می‌کنم «هُوَ الَّذِي يُصَوِّرُكُمْ فِي الْأَرْحَامِ كَيْفَ يَشَاءُ»؛ یعنی هرطور که خودش خواست. پس هیچ انسانی به دل‌خواه خود یا پدر و مادرش آفریده نشده، نه از نظر شکل و نه از نظر جنس و پسر و دختر بودن، خدا است که انتخاب می‌کند پسر باشد یا دختر، سیاه باشد یا سفید و شکل و رنگ‌های دیگر. «لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ» هیچ معبودی جز او نیست توان‌مند و با حکمت است. در همین مسئله معلوم می‌شود و ثابت می‌کند که معبود حقیقی الله است و به جز او هیچ معبودی وجود ندارد الله قدرت‌مند باحکمت است و در همین معنا هم مشخص می‌شود که انتخاب سیما، شکل و شمایل انسان‌ها نشات گرفته از قدرت و حکمت الله است. پس اگر کسی فکر کرد چرا چهره‌اش این طوری است؟ چرا مثل فلانی نشده بداند در این شکلی که برایش انتخاب شده حکمتی وجود دارد و به انتخاب خدا راضی باشد.