مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
دانلود فایل تصویری دانلود فایل صوتی
موضوع ۲٩٨: تا کسی عیسی علیهالسلام را خدا حساب نکنه!
در این آیه سه مجموعه نشانهها بیان شده که پیامبر عیسی علیهالسلام آنها را انجام میداد:
- مجموعه اول: ساختن شکل پرنده از گِل و زنده کردن آن پرنده، پایان این مجموعه آمده: «بِإذنِ اللّه»
- مجموعه دوم: شفای کور و برص و احیای مردگان است که باز در پایان آمده، «بِإذنِ اللّه»
- مجموعه سوم: غیب گویی است که پایان این مجموعه «بِإذنِ اللّه» نیامده. هرچند غیب گفتن عیسی هم باذن الله است و الله به او خبر میدهد. چرا «بِإذنِ الله» نیامده؟ شما تلاش کنید جواب بدهید. علی الحساب این جواب را از دُرّ المصون سمین الحلبی داشته باشید که میگوید: چون مجموعه اول و دوم توهم الوهیت عیسی در آن است، که عیسی را خدا یا فرزند خدا تصور کنند، پس از هرکدام آنها فرموده «بِإذنِ الله»
چون زنده کردن مردگان، حالا پرنده از گِل زنده کند یا مرده زنده کند و یا علاج بیمار اینها مخصوص خداست و کسی در دنیا هم ادعا ندارد که من اینها را انجام میدهم. در مورد عیسی فرموده باذن الله تا کسی عیسی را خدا حساب نکند، ولی متاسفانه با این وجود چه قدر انسان وجود دارد که او را خدا میدانند، ولی علم غیب در آن توهم خدا بودن ضعیفتر است و خیلیها ادعای علم غیب دارند، هر چند حقه میزنند و دروغ میگویند، ولی ادعای خدایی ندارند. به همین خاطر در مجموعه سوم باذن الله نگفت و به همان دو مورد اول اکتفا کرد.
در سوره مبارکه مائده آیه ۱۱۰ مسئله «بِإذنِ الله» را بیشتر پررنگ میکند، البته در سوره مبارکه مائده زمانش قیامت است که الله دارد به عیسی میگوید: «إذ قَالَ اللهُ یَا عیسی ابنِ مریم» آنگاه که الله فرمود:
ای عیسی پسر مریم!و تا میرسیم به بحث خودمان در همین آیه «وَإِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِي» و آنگاه که از گِل به شکل پرنده میساختی به اجازه من «فَتَنفُخُ فِيهَا فَتَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِي» پس در آن میدمیدی پرنده میشد به اجازه من «وَتُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ بِإِذْنِي» و کور مادرزاد و برصی را شفا میدادی به اجازه من «وَإِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتَى بِإِذْنِي» و آنگاه مردگان را خارج میکردی به اجازه من.
پس خلاصه این که جاهایی که توحید را زیر سوال میبرد و عیسی را شبیه به خدا، یا فرزند خدا بودن میکند، اینها را کاملا نفی میکند با عبارت «بِإِذْنِي» یا «بِإذنِ الله» و جاهایی که این تصور وجود ندارد، باذن الله بیان نکرده.