مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۲۹۳: خدمت خلق کن تا کسی باشی.
«وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَى بِإِذْنِ اللَّهِ» الْأَكْمَهَ از ریشه کمهَ به معنای کسی که نابینا متولد شده به نقل از العین خلیل الْأَبْرَصَ از ریشه برص به معنای درخششی که وسط یک رنگ دیگر به چشم میآید و از دور نمایان و بارز است به آن برص میگوید
به نقل از معجم المقاییس اللغه ابن فارس بیشتر کلمات نزدیکش که دو حرف اول با و راء باشد همچین معنایی در خودشان دارند مثل بَرَجَ و بُرج به ساختمان بلند میگویند که از دور نمایان است به چشم میآید یا کلمه بَرَزَ بارز یک چیز واضح و ظاهر که راحت دیده میشود یا بَرَقَ بَرق چیزی که نور و درخشش دارد اینها به عنوان کلمات نزدیک به کلمه برص و پیامبر عیسی علیه السلام میگوید.
کور مادرزاد و مبتلایان به مرض پیسی را مداوا میکنم و مردگان را زنده میکنم به اجازه الله در آیه ۴۵ در مورد خصوصیت پیغمبر عیسی علیه السلام خواندیم که ملائکه به مریم مادرش میگویند بچه تو «وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالْآَخِرَةِ» هست دارای وجاهت و شخصیت والا در دنیا و آخرت و آنجا عرض کردیم که پیامبر عیسی علیه السلام با خدمت به این درجه رسیده خدمت به مردم، به ضعفا، به مریضها.
کرامات و نشانههای اثبات پیغمبریش هم در راستای خدمت به مردم صرف کرده و کلا قانون این است؛ راه رسیدن به بزرگی خدمت و تواضع هست، مردم را دیدن، به نیازهای مردم توجه کردن، در رفع نیازهای مردم تلاش کردن، نه با فرمان دادن و داد زدن و امر کردن و کلاس گذاشتن و اینها نه! با اینها آدم محبوب دلها نمیشود.
خدمت حالا هر کسی به اندازه سهمی که در توان دارد یکی فقط میتواند در خدمت پدر و مادرش باشد یا پدر و مادر و خواهر برادرش یکی میتواند در خدمت دایی و عمو و خاله و عمه و بچههایشان باشد یکی مسئولیت دارد، پول دارد، وسیله و امکانات دارد، در خدمت مردم یک روستا باشد، میتواند در خدمت مردم یک شهر باشد، یک منطقه، حتی یک کشور…
البته جالبه که بدانیم خیلی وقتها ما دقیقا از همان آدمهایی که به آنها خدمت میکنیم بی مهری میبینیم. اینجا دیگه چی میشه؟
اینجا دیگه باید بیاید عفو و بخشش و صبر کردن مثل پیامبر عیسی علیه السلام که چقدر خدمت کرد از همین مردم بدی دید، آدم باید عفو و بخشش کند و صبوری کند، فقط به خاطر خدا نه هم به خاطر منت و الا اگر بخواهیم انتقام بگیریم و کم صبری در بیاوریم و به دل بگیریم و همینجور ادامه بدهیم همه چی خراب میشود.