مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
parsa
3 ماه قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
زکریا عطری
7 روز قبلالسلام علیکم، مشکل برطرف شد
parsa
3 ماه قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
parsa
3 ماه قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
parsa
3 ماه قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
parsa
3 ماه قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع۲۹۱: نشانههای پیامبر عیسی علیهالسلام.
پیامبر عیسی علیه السلام میفرماید: من براتون نشانه از جانب پروردگارتان آوردم
«أَنِّي قَدْ جِئْتُكُمْ بِآَيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ» و بعد آن نشانهها را میشمارد؛
«أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ» أَنِّی با فتحه هست و بدل از «أَنِّي قَدْ جِئْتُكُمْ» هست؛ یعنی نشانههایی که از جانب الله برایتان آوردم اینهاست که از گِل شکل پرنده میسازم بعد در آن فوت میکنم پرنده میشود کور و مریضای پوستی را شفا میدهم و بقیه موارد تا اینجا تصور میشود که کل نشانههای پیغمبر عیسی همینهاست که در این آیه آمده.
ولی قرائت دیگر میفرماید:
«إِنِّی أَخلُقُ لَكُم مِّنَ ٱلطِّینِ» إِنِّی با کسره که جمله مستأنف و جدید هست؛ یعنی من علاوه بر اینکه نشانهها از جانب پروردگار برایتان آوردم این سری چیزها هم برایتان دارم که از گل پرنده میسازم و بعد فوت میکنم و پرنده میشود و مواردی که در آیه ذکر شده…
حالا چی شد؟
وقتی ما به هر دو قرائت دقت بکنیم متوجه میشویم که پیامبر عیسی علیه السلام نشانههای دیگری غیر از این تبدیل شدن گِل به پرنده و مواردی که در این آیه آمده نشانههای دیگر هم داشته، آن نشانهها امکان دارد اثبات از طریق علمی و استدلال از کتاب آسمانی باشد که بیشتر بحثهای علمی هست و در مقابل علما و دانشمندان بزرگ یهود انجام میدادند این است که از گل پرنده بسازه هم برای دانشمندان میشود یک نشانه هم برای عوام مردم عوام الناس نشانه میشود.
بالاخره عموم مردم هم مهمه که پیش عموم مردم جامعه مقبول واقع شود که حرفهایش را بپذیرند، چون قرار است پیامبر عیسی علیه السلام انحرافاتی که در جامعه وجود دارد و همین عموم مردم دارند انجامش میدهند میخواهند آن انحرافات را اصلاح کند، انحرافاتی که چه بسا دانشمندان یهود ایجاد کرده بودند میخواهند آنها را اصلاح کنند و این مطلب در آیه بعدی بیشتر توضیح داده میشود.