مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۲۸۵: کار درست را درست انجام دادن.
الله به عیسی علیهالسلام کتاب و حکمت یاد میدهد. حکمت چیه که عیسی آموزش میبیند. حکمت از ریشه حَکَمَ هست و به قول ابن درید صاحب جمهرة اللغه و البته بیشتر کتابهای لغت به معنای منع و جلوگیری هست، چون حکمت از این که کار خراب شود جلوگیری میکند در نتیجه کار محکم میشود وقتی کار خراب نشد محکم میشود.
محکم هم از ریشه حَکَمَ هست حکمت اگر بخواهیم تعریف بکنیم میتوانیم بگوییم تصرف مناسب در موقعیت مناسب، انجام کارِ مناسب در موقعیتِ مناسب، کلام مناسب در موقعیتِ مناسب، رفتارِ مناسب در موقعیتِ مناسب، حتی یه لبخندِ مناسب در موقعیتِ مناسب، اظهارِ نظرِ مناسب در موقعیتِ مناسب، قضاوتِ مناسب در موقعیتِ مناسب، حتی کسی را میخواهیم نصیحت کنیم یا مشورت میدهیم، نصیحت و مشورتِ مناسب در موقعیتِ مناسب؛
کلاً هر چیزی هر حالتی هر رفتاری و هر گفتاری باید با مقتضای حال ما مطابقت داشته باشد و این جور زندگی کردن فضل خداست خیلی تلاش و خود مدیریتی میخواهد و البته هر کس تلاش کرد خدا هم به او میدهد. در سوره مبارکه بقره آیه ۲۶۹ می فرماید: «يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ»به هر کس خواست حکمت میدهد
«وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا» و هر کس به او حکمت داده شد پس خیر و خیرات فراوانی نصیبش شده «وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ» و جز خردمندان کسی متوجه این قضیه نمیشود؛ یعنی این قضیه که در این آیه بیان شده جز آدمهای باهوش و زرنگ کسی متوجه اهمیتش نمیشود.
حکمت خیلی مهمه یا بخواهیم به عبارت دیگر حکمت را توضیح دهیم این است که آدم کار درست را درست انجام بدهد. این موضوع مهمه به همین خاطر داریم بیشتر به آن میپردازیم.
یه وقتی آدم کار خودش را درست و بی عیب انجام میدهد، ولی اصل آن کار که انجام میدهد درست نیست؛ مثلا به یک نفرِ بزرگ و عاقل میخواهد به زور نمازخون بار بیاورد، به زور با حجابش کند و البته موفق هم میشود. چرا؟
چون درست آن تنبیهها را انجام میدهد و پیاده میکند، آن شخص هم از روی ترس و اجبار نمازش را میخواند، حجابش را رعایت میکند، اما به این حکمت نمیگویند، آن شخص حکیم نیست، چون اصلِ کارش درست نیست، ولی یه وقتی کار درسته ولی درست انجامش نمیدهد؛ مثلا میخواهد دوستیِ بین دو نفر را حفظ کند، ولی طوری صحبت میکند، کارهایی انجام میدهد که رابطهی بین آن دو نفر بدتر خراب میشود، این شخص هم حکیم نیست،
پس کار درست را درست انجام دادن حکمت میشود.