مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۲۷۵: تفاوت دو کلمه ولد و غلام در سخن زکریا و مریم (علیهماالسلام)
دو آیه قبل مژده ملائکه به مریم بود، در این آیه بازخورد مریم را بیان میکند که تعجب میکند!
چطور ممکن است بچهدار شود؟ بعد موانع سر راه بچهدار شدنش را بر میشمرد: «وَلَم يَمسَسني بَشَرٌ»
من که ازدواج نکردم. دقیقا مثل پیامبر زکریا (علیهالسلام) که بعد از بشارت ملائکه میپرسد چطور ممکن است بچهدار شوم؟ بعد موانع را میشمرد؛ «قَالَ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لِي غُلَامٌ وَقَدْ بَلَغَنِيَ الْكِبَرُ وَامْرَأَتِي عَاقِرٌ»
خب یک مقایسه انجام دهیم بین دو سوره مبارکه آلعمران و مریم؛ در هر دو سوره تعجب و پرسش پیامبر زکریا و مریم علیهماالسلام بیان شده، ولی موقع صحبت پیامبر زکریا کلمه «غلام» آمده: «قَالَ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لِي غُلَامٌ»
و موقع صحبت مریم، کلمه «ولد» آمده «قَالَتْ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لِي وَلَدٌ» .غلام شامل پسربچه است و ولد شامل پسر و دختر میشود. چرا؟ چون پیامبر زکریا علیهالسلام از خدا تقاضای پسر کرده بود، تا نبوت را از او به ارث ببرد و جامعه درب و داغونی که بود مدیریت کند. به همین خاطر تمرکز سخن روی پسر است. و هم در سوره آلعمران آیه ۴۰ و هم در سوره مبارکه مریم آیه ۸ کلمه «غلام» تکرار شده است. ولی نسبت به مریم اصلا ایشان فرزندی از خدا طلب نکرده بود، و دیگر بحث پسر یا دختر بودن مطرح نبود، به همین خاطر فرمود: ولد.
این توضیح را بدهیم که در سوره مریم، مریم علیهاالسلام فرمود: «قالَت أَنّى يَكونُ لي غُلامٌ» آنجا مریم فرموده غلام، چرا؟ چون در سوره مریم ملائکه از کلمه غلام استفاده کردند: «قالَ إِنَّما أَنا رَسولُ رَبِّكِ لِأَهَبَ لَكِ غُلامًا زَكِيًّا» و چون ملائکه گفتند غلام، مریم هم گفت غلام: «قالَت أَنّى يَكونُ لي غُلامٌ وَلَم يَمسَسني بَشَرٌ وَلَم أَكُ بَغِيًّا»
چطور ممکن است من بچهدار شوم در حالی که هیچ بشری مرا لمس نکرده و زن آلودهای هم نبودم.