مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع۲۶۵: قرعهکشی بر سر کفالت.
اما قسمت دوم آیه «وَمَا كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يُلْقُونَ أَقْلَامَهُمْ أَيُّهُمْ يَكْفُلُ مَرْيَمَ» و تو بینشان نبودی آن زمانی که قلمهایشان را میانداختند که کدامشان مریم را سرپرستی کند.
خطاب به پیامبر میگوید تو بینشان نبودی این صحنهها را ندیدی نگفته اینها را نخواندی؛ زیرا واضح است که رسول اللَّه صلی اللَّه علیه وسلم خواندن بلد نیست.
نگفته هم که اینها را نشنیدهای؛ زیرا واضح است که رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و سلم پیش هیچ کس شاگرد نبوده، هیچ معلّمی نداشته که اینها را از او بشنود به همین خاطر انگشت میگذارد روی حضور؛ تو بینشان نبودی؛ یعنی مسئلهی دیگری وجود ندارد فقط حضور است که اینها را مشاهده بکنی؛ زیرا فاصله زمانی و مکانی هم خیلی زیاد است بین شما و این حوادث پس اینهایی که میخوانی کلام اللّه است و اللّه به تو یاد داده است. «وَمَا كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يُلْقُونَ أَقْلَامَهُمْ» قلمهایشان را میانداختند.
«یُلقُونَ» بحث قرعه کشی است. قرعه کشی که کدامشان مریم را سرپرستی کند؟ «أَيُّهُمْ يَكْفُلُ مَرْيَمَ» چرا قرعهکشی؟ زیرا راه چارهای نداشتند. کلاً چنین مواقعی از قرعهکشی استفاده میشود؛ وقتی نشود از روی دلیل یکی را ترجیح داد آن موقع قرعهکشی میکنند.
مثل پیامبر یونس علیهالسلام وقتی که سوار کشتی بود و کشتیشان خواست غرق شود و قرعه انداختند که یکی را باید به دریا بیندازند، قرعه به نام پیامبر یونس بیرون آمد و انداختنش به دریا و کلاً قرعه جایگاهش چنین مواقعی است در جایی که نشود بین چند مورد یکی را ترجیح داد.
أقلَام هم جمع قلم است به قول إبن عباس رضی الله عنه در روایت صحیح بخاری که نقل میکند: آنهایی که داوطلب سرپرستی مریم بودند همه جمع شدند در مجلس در مکانی قلمهایشان را در یک آب جاری میانداختند هر کس آب قلمش را میبرد مردود میشد و اگر کسی قلمش ماند و آب آن را نبرد او قبول میشد تنها قلم پیامبر زکریا علیهالسلام روی آب ثابت ماند که ایشان برنده شد و سرپرست مریم شد.
«وَمَا كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يَخْتَصِمُونَ» و تو بینشان نبودی آن هنگامی که با هم خصومت میکردند، جر و بحث میکردند. آن قرعهکشی در فضای عادي و آرامی نبوده؛ این عبارت فضای آن مراسم را (مراسم قرعهکشی) دارد برایمان به تصویر میکشد که فضای عادی و آرامی نبوده بلکه فضای رقابت بوده آن هم رقابت شدید، رقابت بر سر چه چیزی بوده؟
برای بدست آوردن کفالت مریم. مریمی که یک طفلی بیش نیست. فضل اللّه وقتی شامل کسی میشود ببینید اللّه چه کار میکند.