مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۲۶۲: آیا تصمیم داریم قانت باشیم؟
همانگونه که الله از مریم خواسته که قانت باشد قرآن کریم هم از خودمان خواسته که قانت باشیم از همه ما، مرد و زن؛
«إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا» (احزاب/۳۵)
بدون شک مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان باایمان و زنان باایمان، مردان فرمانبر و زنان فرمانبر، مردان صادق و زنان صادق، مردان صبور و زنان صبور، مردان خاشع و زنان خاشع، مردان انفاقگر و زنان انفاقگر، مردان روزهدار و زنان روزهدار، مردانی که حفظکننده عفت هستند و زنانی که حفظکننده عفت هستند و مردانی که ذکر خدا را زیاد میکنند و زنانی که ذکر خدا را زیاد میکنند، اللَّه برای همه آنها مغفرت و پاداش عظیمی فراهم ساخته است. این در مورد خودمان کسانی که مخاطب قرآن هستند.
جالب است در مورد ابراهيم خلیلالله، دوست صمیمی الله در سوره نحل آیات۱۲۰ الی ١۲۳ میفرماید:
«إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا وَلَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ»
بدون شک که ابراهیم یک امّتی بود، پیشوا و معلّم خوبیها بود مطیع و فرمانبر خدا بود (باز هم کلمه قانت) حق جو بود و هرگز از مشرکان نبود، «شَاكِرًا لِأَنْعُمِهِ» شکرگزار نعمتهای اللَّه بود ایشان را انتخاب کرد؛ یعنی، آن همه خصلتهای زیبا داشت؛ خصلتهایی که الان بیان کرد و بعد فرمود: اللَّه انتخابش کرد تا بفهمیم که ابراهیم علیهالسلام چگونه ابراهیم شده و به این درجات رسیده است. در ادامه میفرماید:
«اجْتَبَاهُ وَهَدَاهُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ» الله انتخابش کرد و به راه راست هدایتش داد.
«وَآَتَيْنَاهُ فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَإِنَّهُ فِي الْآَخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ» و ما در دنیا به او خیر و خوبیها دادیم و قطعاً او در آخرت از صالحان است.
«ثُمَّ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ أَنِ اتَّبِعْ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ» بعد به سوی تو وحی کردیم؛ یعنی پیغمبر و بعد از پیغمبر همه کسانی که مخاطب قرآناند ما وحي کردیم که از آئین ابراهیم پیروی کن که حقیقتجو بود و از مشرکان نبود.
پس ما هم به نفعمان است که از آئین ابراهیم علیهالسلام پیروی کنیم چرا؟
زیرا حقمان است که به سمت تعالی و کمال پیش برویم همانگونه که پیامبر إبراهيم به سمت تعالی و کمال پیش رفت و ما حقمان است که عمری که یک روز یک روز داریم میگذرانیم به یک نتیجه خوبی منتهی شود و از بلا تکلیفی دنیا و استرس مرگ و سردرگمیِ بعد از این که کاملا روحمان از بدن جدا شد ما از سردرگمی در بیاییم، این حقمان است ما این را میخواهیم،
میخواهیم که پیش الله عزیز و دوست داشتنی باشیم راه حلش چه است؟
راهحل همه اینها و مسیر دستیابی به همه اینها قانت بودن است که یکی از مهمترین مسائل دین است.
حالا سوال آیا من و شما تصمیم داریم از قانتین باشیم؟