مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
دانلود فایل تصویری دانلود فایل صوتی
﴿يَا مَرْيَمُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَاسْجُدِي وَارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ﴾
ای مریم! برای پروردگارت فرمانبری کن و سجده برو و با رکوع کنندگان رکوع کن! (۴۳)
موضوع ۲۶۰: چرا یامریم تکرار شده؟
این آیه در ادامه آیه قبل است کلام ملائکه با مریم از جانب اللَّه، ولی دوباره «يَا مَرْيَمُ» تکرار میشود اگر تکرار نمیشد و با یک واو عطف میشد جمله صحیح بود؛ مثلا
«إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ واقْنُتِي لِرَبِّكِ».
پس اینجا که «يَا مَرْيَمُ» تکرار شده حتما نکتهای در وسط است، نکتهای وجود دارد که باید در چنین جاهایی دقت کرد! ملائکه اسم مریم را دوباره تکرار میکنند چرا؟ زیرا دوست دارند اسم مریم را تکرار کنند؛ مریم بنده صالح خدا است و ملائکه بندگان صالح خدا را دوست دارند، کسی که مقبول اللَّه است ملائکه او را دوست دارند.
باز این مرحمت اللَّه و ملائکه نسبت به مریم است؛ مثل مسائل دیگر که گذشت، ولی جالب است که بدانیم این لطف و مرحمت اللَّه و ملائکه ویژه مریم نیست برای هر انسان مؤمنی است، کافی است که بخواهد و تلاش بکند آن موقع میتواند به جایی برسد که اللَّه و ملائکه دوستدار او میشوند.
رسول الله صلی الله علیه و سلم فرموده:
«إِذَا أحَبَّ اللَّهُ العَبْدَ نَادَى جِبْرِيلَ: إنَّ اللَّهَ يُحِبُّ فُلَانًا فأحْبِبْهُ، فيُحِبُّهُ جِبْرِيلُ»
هر زمان اللَّه بندهای را دوست داشته باشد به جبرئیل ندا میدهد که اللَّه فلانی را دوست دارد تو هم دوستش بدار از آن به بعد جبرئیل هم دوستش میدارد بعد جبرئیل به اهل آسمان ندا میدهد (به ملائکه) که اللّه فلانی را دوست دارد شما هم دوستش داشته باشید پس اهل آسمان هم دوست دارش میشوند و به همین ترتیب مقبول اهل زمین قرار میگیرد. به روایت صحیح بخاری و مسلم.
کلا در قرآن کریم وقتی یکی از بندگان صالح خدا یا یکی از پیامبران خدا به درجات عالی میرسد و ما آن درجات را برای خودمان دوست داریم خوب دقت کنیم که خدا یا پیغمبر خدا صلی اللَّه علیه و سلم توضیح میدهد که آنها چگونه به این درجات رسیدند
یعنی راهحل آن، ویژه آنها نیست راهحل آن برای ما هم کارایی دارد؛ ما هم اگر در همان مسیر حرکت بکنیم میتوانیم به آن دستاودهایی که آنها به آن رسیدهاند برسیم. این لطف و عنایت اللَّه نسبت به مؤمنین است.