مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
﴿قَالَ رَبِّ اجْعَلْ لِي آَيَةً قَالَ آَيَتُكَ أَلَّا تُكَلِّمَ النَّاسَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ إِلَّا رَمْزًا وَاذْكُرْ رَبَّكَ كَثِيرًا وَسَبِّحْ بِالْعَشِيِّ وَالْإِبْكَارِ﴾
زکریا گفت: پروردگارا! نشانهای برای من قرار بده! گفت: نشانه تو آن است که سه روز با مردم سخن نمیگویی، جز به اشاره! و پروردگارت را زیاد یاد کن و شامگاه و صبحگاه او را تسبیح بگو. (۴۱)
موضوع ۲۵۲: پیامبر زکریا علیهالسلام تقاضای نشانه میکند.
در آیات قبل خواندیم زمانی که پیامبر زکریا علیهالسلام عنایت خصوصی الله را نسبت به مریم دید برای خودش هم از الله تقاضا کرد و خواست که الله به او فرزند بدهد. ملائکه بشارت فرزند را به او دادند آن هم فراتر از انتظاری که داشت! پیامبر زکریا با تعجب پرسید که چگونه چنین چیزی ممکن است؟! جواب دادند الله است دیگر هر کاری بخواهد انجام میدهد.
در این آیه میخوانیم: پیامبر زکریا علیهالسلام از الله تقاضا کرد نشانهای برایش قرار دهد که بفهمد همسرش باردار است؛ «قَالَ رَبّ اجّعَلْ لی آیَهَ» گفت: پروردگارا نشانهای برای من قرار بده! «آيَةً» با نكره بيان شده؛ یعنی هر نشانهای که باشد و پیامبر زکریا تقاضای نشانه خاصی نکرد.
مهم این است که آن نشانه اثبات کند یا یک نشانهای باشد که پیامبر زکریا بفهمد واقعاً بچّهدار میشود تا قلبش آرام بگیرد الله هم برایش نشانهای قرار داد، نشانهاش چه بود؟ «قَالَ ءَایَتُكَ ألّأ تُکَلِمَ النَّاس َثَلاَثة أیَامٍ إلَّا رَمْزا» گفت: نشانه تو این است که تا سه شبانه روز با مردم سخن نمیگویی جز به اشاره و رمز (اشاره انگشت، سر، گردن و اینها).
«ألّأ تُکَلِمَ» لا نفی است صحبت نمیکنی (تکلم نمیکنی)؛ یعنی گزارش میدهد از حال و وضعیت پیامبر زکریا که وضعیت تو به گونهای میشود که صحبت نمیکنی و قدرت سخن گفتن از تو گرفته میشود. چه مدت؟ «ثَلاَثة أیَامٍ» سه روز در سوره مبارکه مریم آیه ۱۰ می فرماید:
«ثلاَث لَیَالٍ سَوِیّا» سه شب کامل و زمانش هم از همان موقع که در محراب بود شروع شد وقتی از محراب بیرون آمد دیگر قدرت تکلم با مردم نداشت و فقط میتوانست اشاره کند؛ «فَخَرَجَ عَلَي قَوْمِهِ مِنَ الْمِـحْرَابِ فَأَوْحَي إِلَيْهِمْ أَنْ سَبِّحُوا بُكْرَةً وَ عَشِيَّاً» (مریم/۱۱) از محراب عبادتش به سوی مردم بیرون آمد و با اشاره به آنها گفت: صبح و شب خدا را تسبیح بگویید و همین؛ یعنی بارداری همسر زکریا شروع شده و چند ماه دیگر یحیی به دنیا میآید. سلام و درود خدا بر نبی خدا یحیی.