مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۲۵۱: ظرافت قرآن در استعمال کلمه زوج و إمراة.
میخواهیم دقت بکنیم به کلمه زَوجْ و إمرَاة. در زبان عربی گاهی به زن زوج گفته میشود و گاهی إمرَاة. فرقی نمیکند، ولی قرآن کریم استعمال این دو کلمه را با دقت و هدفمند انجام میدهد آنگونه که از آیات برمیآید هر زمان بین زن و شوهر به طور کامل توافق و تفاهم وجود داشته باشد هم از نظر اخلاقی؛ مهر و محبّت، هم از نظر ایمانی؛ از نظر زوجیت نقصی بینشان نباشد؛
مثلا عقیم نباشند و همه اینها، یک خانواده کامل و موفق و همراز با هم باشند، اینها رعایت شود قرآن از کلمه زوج؛ یعنی، جفت استفاده میکند، ولی وقتی نقصی در وسط میآید و کمال خانواده لطمه میخورد، یک نقص گرچه کوچک در خانواده به وجود بیاید قرآن از کلمه إمرَاة استفاده میکند.
ممکن است آن نقص در اختلاف فکر یا دین باشد یا اینکه؛ مثلا ًبچهدار نمیشوند که خودش یک نقص است و به هر شکل اگر؛ مثلا زن بداخلاق باشد که بینشان مهر و محبت نیست یا مرد بداخلاق باشد در این صورت قرآن از اِمرَاة استفاده میکند؛ یعنی زن، زنش است، ولی جفتش نیست همراز و همسرش نیست.
انگار فقط زنش است صحبت از همراز و همسر بودن نمیکند. در این آیه به این دلیل که همسر پیامبر زکریا نازا بوده (که یک نقص است در حیات زوجیت) میفرماید: (وَامْرَأَتِی عَاقِرٌ) زن من نازا است. از کلمه إمرَاة استفاده کرده است. همین خانواده زمانی که نقصشان برطرف شد قرآن از کلمه زوج استفاده میکند.
در آیه۹۰ سوره مبارکه أَنبیاء فرمود: «وَأَصْلَحْنَا لَهُ زَوجَهُ» و همسرش را برایش اصلاح کردیم جفتش را برایش اصلاح کردیم. این آیات مشابه را میشود در قرآن بررسی کرد؛ مثلا در مورد ابولهب که خدا فرمود: «وَامْرَأتُهُ حَمَّالَةالْحَطَب» إمرأة (زنش)؛ زیرا که اینها از نظر فکری و ایمانی ناقص بودند دیگر برای آنها از کلمه زوج استفاده نکرده و به همین شکل در جاهای دیگر قرآن به صورت منظم از این دو کلمه استفاده شده است.