مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
parsa
4 ماه قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
زکریا عطری
3 هفته قبلالسلام علیکم، مشکل برطرف شد
parsa
4 ماه قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
parsa
4 ماه قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
parsa
4 ماه قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
parsa
4 ماه قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
دانلود فایل تصویری دانلود فایل صوتی
موضوع ۵۸: آیه ۴ سوره مبارکه آلعمران.
فرمود: «هُدًى لِّلنَّاسِ»؛ که مصدر است؛ یعنی تماما و سراسر هدایت است و از اسم فاعل «هادٍ» هدایتگر استفاده نکرده؛ زیرا مصدر، قویتر از اسم فاعل عمل میکند و آن صفت را به اوج میرساند؛ یعنی هدایتگری کتابهای آسمانی را بیشتر و قویتر نشان میدهد. «فُرقَان» مصدر فَرَقَ است چیزی که بین حق و باطل جدایی میاندازد و درست مثل اینکه مسیر «أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ»، «الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ» و «الضَّالِّينَ» را مثل روز مشخص میکند.
«إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآَيَاتِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ»
قطعاً کسانی که به آیات الله کفر ورزیدند. برای آنان عذابی شدید است؛ این عذاب شدید شامل همهی کافران میشود حالا هر امتی نسبت به کتاب آسمانی خودش عذاب میشود و عذاب هم شامل: عذاب جسمی، روحی و روانی میشود. «وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ» و الله شکست ناپذیر صاحب انتقام است؛ این جمله در اثبات «لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ» آمده است؛ یعنی به این دلیل که الله «عَزِيزٌ» و «ذُو ٱنتِقَامٍ» است، پس کافران را به شدت عذاب میدهد. «عَزِيزٌ» از ریشه عَزَّ قویای که هیچ وقت مغلوب نمیشود میتواند و قدرتش را دارد که کافران را عذاب بدهد هیچ کس هم نمیتواند مانعش شود و «ذُو ٱنتِقَامٍ» معنای انتقام دارد.
در اصل یعنی کار کسی را زیر سوال بردن
کارش را انکار کردن و از کارش راضی نبودن است (به فرمودهی فراهیدی در العین و ابنفارس در معجم مقاییساللغه)، ولی فرقش با زیر سوال بردن ساده این است که در «ذُو ٱنتِقَامٍ» دنبال تنبیه او هم باشی و فقط به گفتار اکتفا نکنی اینکه الله از کافران انتقام میگیرد بیش از ده بار در قرآن تکرار شده است تا کسی بیخیال این مسئله نباشد و به همین سادگی آیات الله را انکار نکند.