مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۲۳۶: گناه در مواضع غیر شفاف پیش میاد.
یک درس از عبارت كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ (آل عمران/۳۷)
قبل از این عبارت فرموده است: وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا در اینجا بحث کفالت زکریا را مطرح کرد و بعد فرمود:
«كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ» و دوباره اسم زکریا را تکرار میکند. ترتیب دراصل اینگونه است که اول فعل “دَخَلَ”، بعد فاعل “زَکَرِیَّا” و بعد مفعول عَلَیْهَا یا مریم..
ولی در اینجا اسم زکریا با تاخیر بیان شده است هر چند اگر بیان نمیشد واضح بود که زکریا در محراب نزد مریم رفته و با او صحبت کرده، ولی اسم پیامبر زکریا را با صراحت بیان فرموده تا کاملا مسئله را واضح و شفاف بیان کند. محراب، مکان گفتوگو بین مریم و پیامبر زکریا را هم بیان فرموده است. این یک درسی برای ما دارد، زمانی که یک آقا و خانم با هم صحبت میکنند باید همه چیز شفاف و واضح باشد، آن مرد چه کسی است؟ آن خانم چه کسی است؟ در کجا با یکدیگر صحبت میکنند؟
اگر دیگران از صحبتشان مطلع شوند یا از اسمشان باخبر شوند هیچ واهمه و مشکلی ندارند.
یک بار پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم در مسجد اعتکاف بود همسرش امالمومنین صفیه به ملاقات ایشان رفت، شب موقع خداحافظی که میخواست به خانه برود پیامبر صلی الله علیه و سلم گفت: صبر کن من تا دم در مسجد به بدرقهات میآیم
و پیامبر ایشان را بدرقه کردند و هر دو برای خداحافظی دم در مسجد ایستاده بودند که در این موقع دو مرد انصاری رد شدند زمانی که دیدند پیامبر و خانمی آنجا ایستادهاند تند تند از آنجا رد شدند، ولی پیامبر صلی الله علیه و سلم صدایشان زد و گفت: صبر کنید آرام، ایشان خانمم صفیه است. دو مرد گفتند: سبحان الله، یا رسول الله
پیامبر فرمود:
نه شیطان در بدن انسان مثل خون جریان دارد من ترسیدم که در شما افکار منفی به وجود بیاید، این روایت در کتاب بخاری و مسلم نقل شده است، که نشان میدهد پیامبر صلی الله علیه و سلم با اینکه پیامبر بودند چقدر ملاحظه میکردند تا یک وقت در ارتباطی که با یک خانم دارد کسی برداشت منفی نکند، به آنها توضیح داد که همسر خودش است که دونفری در تاریکی شب جلوی درِ مسجد ایستادهاند.
این دستور دین است، ادبی است که قرآن و احادیث پیغمبر صلی الله علیه و سلم به ما یاد میدهد و دقیقا در مواضع غیر شفاف گناه انجام میشود.
در مخفی کاریها، در ارتباطات مخفی، در دنیای مجازی یا دنیای حقیقی در ارتباطاتی که بین دو نفر است و هیچکس خبر ندارد از نحوهی صحبتشان، از چیزهایی که بینشان رد و بدل میشود، از این آقا و این خانم هیچکس مطلع نیست اینجاها محل انجام گناه است که ما به شدت از آن نهی شدهایم.
پیغمبر خدا صلی الله علیه و سلم فرموده:
«وَالْإِثْمُ مَا حَاكَ فِي صَدْرِكَ وَكَرِهْتَ أَنْ يَطَّلِعَ عَلَيْهِ النَّاسُ» گناه این است که درونت را دچار شک و تردید کند و دوست نداری از کاری که انجام میدهی مردم مطلع باشند؛ آن کار گناه میشود.
در صحیح مسلم نقل کرده است. گناه این است که درونت را دچار شک و ترید کند و دوست نداری مردم مطلع شوند از آن کاری که دادی انجام میدهی، آن کار گناه است. پس این آیه به ما درس صداقت و شفافیت میدهد.