مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
دانلود فایل تصویری دانلود فایل صوتی
موضوع ۲۱۰: امتیازات پدر دوم انسانها
نوح علیه السلام دومین نفریست که نامش در این آیه ذکر شده است.
خداوند نوح را بر جهانیان انتخاب کرد در چه چیز؟؟
در این که به او عمر بسیار طولانی داد و ایشان نیز در آن عمر طولانی مردم را به سمت توحید دعوت داد. «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ فَلَبِثَ فِيهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلَّا خَمْسِينَ عَامًا» (عنکبوت/۱۴) همانا نوح را (به رسالت) به سوی قومش فرستادیم، پس او هزار سال الّا پنجاه سال میان قومش ماند. هیچ پیامبر دیگری به اینگونه و با این عمر طولانی در قرآن ذکری از آن به میان نیامده است. پیامبر نوح، یک عمر طولانی و یک استقامت و مداومت طولانی بر دعوت دادن به سوی خدا داشت، چه بسیارند آدمهایی که طاقت ۶۰ سال زندگی را هم ندارند و با یک سری مشکلات دست به خودکشی میزنند.
نوح علیه السلام نهصد و پنجاه سال عمر را با وجود آن همه مشکل، باز تحمل کرد
و از نظر کار و فعالیت نیز کم نیاورد، صبوری را از نوح علیه السلام یاد بگیریم. نوح علیه السلام، اصل و پدر دوم تمام انسانهاست؛ چون که بعد از طوفان نوح، تنها کسی که نسلش باقی ماند نوح علیه السلام بود، چون ما بقی کسانی که در کشتی بودند هم از آنها فرزندانی متولد نشد و فرزندان آنها نسلشان ادامه پیدا نکرد.
از چهار فرزند نوح سام، حام، یافث و کنعان، کنعان که کافر بود و غرق شد اما سام، حام و یافث مؤمن بودند با نوح با پدرشان سوار کشتی شدند و ایشان زاد و ولد داشتند و از نسل ایشان نسل بشر ادامه پیدا کرد، حتی زبان و گویشهایی که در میان بشر وجود دارد به فرزندان نوح سام، حام و یافث بر میگردد. در آیه ۷۵ ،۷۶ ،۷۷ سوره صافات فرموده شده:
«وَلَقَدْ نَادَانَا نُوحٌ فَلَنِعْمَ الْمُجِيبُونَ» و یقینا نوح ما را ندا داد، پس ما چه خوب اجابت کنندهای هستیم.
«وَنَجَّيْنَاهُ وَأَهْلَهُ مِنَ الْكَرْبِ الْعَظِيمِ» و او و خاندانش را از اندوه بزرگ نجادت دادیم.
«وَجَعَلْنَا ذُرِّيَّتَهُ هُمُ الْبَاقِينَ» و تنها فرزندانش را [در زمین] باقی گذاشتیم.
«وَتَرَكْنَا عَلَيْهِ فِي الْآخِرِينَ» و برای او در میان امتهای بعد (نام نیک) بر جای نهادیم.
در سوره مبارکه إسراء بعد از اینکه اسم پیامبر موسی و بنی إسرائیل را بیان میکند میفرماید: «ذُرِّيَّةَ مَنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ إِنَّهُ كَانَ عَبْدًا شَكُورًا» (الاسراء/۳) فرزندانی که با نوح سوار کشتی شدند، همانا نوح بندهی بسیار سپاسگزاری بود. بنابراین پیامبر موسی و بنی اسرائیل همگی به پیامبر نوح بر میگردند.
سوره مبارکه حاقه در آیه ۱۱و۱۲ میفرماید: «إِنَّا لَمَّا طَغَى الْمَاءُ حَمَلْنَاكُمْ فِي الْجَارِيَةِ» همانا هنگامی که آب طغيان كرد، شما را در كشتى سوار کردیم؛ منظور از شما تمام جهانیان است.
«لِنَجْعَلَهَا لَكُمْ تَذْكِرَةً وَتَعِيَهَا أُذُنٌ وَاعِيَةٌ» تا که پندی برای شما قرار دهیم، و گوشهای شنوا آن را بشنوند و به یاد بسپارند.