سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۰
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۱
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۲
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۳
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۴
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۵
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۶
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۷
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۸
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۹
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۶۰
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۶۱
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۶۲
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه ۳۲ / شماره ۲۰۶ / زوایای مختلف اطاعت از رسول الله صلی الله علیه و سلم

 دانلود فایل تصویری  دانلود فایل صوتی 

موضوع ۲۰۶: زوایای مختلف اطاعت از رسول الله صلی الله علیه و سلم
اطاعت و پیروی از رسول الله صلی الله علیه و سلم زاویه‌های مختلفی دارد..

مثلا رسول الله قرآن را اساس زندگیش قرار داده تلاوت می‌کرده، تدبر می‌کرده، به آن عمل می‌کرده، ما همین کارها را انجام می‌دهیم این می‌شود پیروی از رسول الله صلی الله علیه و سلم همان تبعیت.

اطاعت از گفته‌ها و فرموده‌های رسول الله صلی الله علیه و سلم.

اطاعت از دستوراتی که با افعال و رفتار‌شان به ما فهمانده‌اند. نگفته با عملش به ما یاد داده آن‌ها را هم باید اطاعت بکنیم. اطاعت از کارهایی که دیگران انجام داده‌اند و پیامبر تاییدشان کرده است. که این کارها درسته جزء دین است ما آن کارها را هم باید اطاعت بکنیم این سه تا پس در گفتار هست در کردار هست و در تاییداتی که پیغمبر انجام داده است. اطاعت از مسائلی که با تدبر و با تفکر از قرآن کریم استخراج کرده و سپس با زبان ساده برای ما فرموده‌اند. مثلا: مؤمن نیست هیچکدام از شما تا این‌که دوست بدارد برای برادرش، آنچه که برای خودش دوست دارد. این مطلب به کرات ما در قرآن مشاهده می‌کنیم پیغمبر به این ادبیات به ما فرموده ما باید این مسائل را از پیغمبر فرمان ببریم و اطاعت بکنیم و عمل بکنیم.

مسائلی که کلیات آن در قرآن آمده و رسول الله صلی الله علیه و سلم جزئیات آن را برای ما فرموده‌اند.

مثلا در قرآن فرموده نماز بخوانید، موقع نماز رو به قبله بایستید، بعد آیه قرآن به ما فرموده که برای نماز اگر غسل برایتان هست غسل بزنید، قبل از نماز وضو بگیرید، اگر نمی‌توانید تیمم بکنید، نماز وقت‌هایش مشخص است در وقت خودش نماز بخوانید همه این‌ها در قرآن است، ولی این که موقع شروع نماز دست‌ها را ببرید بالا تا برابر شانه‌هایتان، مثلا یا اینکه دست ببندید، یا اینکه قبل از شروع سوره فاتحه دعای استفتاح بخوانید آن هم با الفاظ مختلف، بعد نماز ظهر چهار رکعت، نماز عصر چهار رکعت، نماز صبح دو رکعت بخونید، بعد از سوره فاتحه یک سوره دیگر هم بخوانید و خیلی چیزهای دیگر… این جزئیات در قرآن بیان نشده و طبق علم بنده نمی‌شناسم عالمی که گفته باشذ این‌ها به صراحت در قرآن بیان شده، ولی رسول الله صلی الله علیه و سلم تمام این جزئیات را به ما فرمودند ما باید از این جزئیات اطاعت کنیم؛ زیرا تمام این دسته‌بندی‌ها از جانب الله و تحت نظارت و آموزش الله بر رسول الله صلی الله علیه و سلم نازل شده است.

سوره‌ی نجم چه زیبا فرموده:

«وَالنَّجْمِ إِذَا هَوَى» ﴿۱﴾: سوگند به ستاره‌ چون فرود ‏آيد. «مَا ضَلَّ صَاحِبُكُمْ وَمَا غَوَى» ﴿۲﴾: [كه] يار شما گمراه نشده و راه را گم نکرده است. «وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى» ﴿۳﴾: و از روی هوای نفس سخن نمى‏‌گويد. «إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى» ﴿۴﴾: این نیست جز آنچه به او وحی می‌شود. «عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَى» ﴿۵﴾ چه کسی به او آموخته؟ آن که بسیار نیرومنده است؛ منظور جبرئيل هست که این فرموده‌ها را از جانب الله به پیغمبر خدا می‌رساند.​