مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
parsa
3 ماه قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
زکریا عطری
1 روز قبلالسلام علیکم، مشکل برطرف شد
parsa
3 ماه قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
parsa
3 ماه قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
parsa
3 ماه قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
parsa
3 ماه قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۱۹۴: چگونه ظاهرو باطنمان را با هم سِت کنیم
این آیه میگوید الله درون و بیرون آدم را میداند. وقتی شخص خودش را با این باور تنظیم کرد، یک رنگ میشود.
در زندگیاش دیگر خیانت نمیکند، هیچ نوع خیانتی و به هیچ کس نه به همسرش نه پدر یا مادرش نه شریک و همکار و نه با هیچ کس دیگری. دیگر کاری نمیکند که مجبور شود پنهان کاری کند و زرنگ بازی در بیاورد. در تلفنش هم چیزی برای مخفی کردن نیست؛ نه پیامی، نه تماسی، نه شمارهای، نه کلیپی.
چرا؟ چون خودش را تنظیم کرده برای کسی که «إِنْ تُخْفُوا مَا فِي صُدُورِكُمْ أَوْ تُبْدُوهُ يَعْلَمْهُ اللَّهُ» خودش را برای الله تنظیم کرده دیگران که دیگر سهل است. نتیجه این چی میشود؟ دیگر استرس برملا شدن و رسوا شدن ندارد. زندگیاش پر از آرامش میشود.
ولی کسی که با دو رنگ و دو رویی زندگی میکند، به ظاهر احترام و اخلاق و اینها دارد و روی زیبای زندگیاش را به مردم نشان میدهد، ولی از آن طرف داخل زندگیاش یک شخص خلافکار و فریبکار و پنهان کار است.
خودش هم از خودش بدش میآید چه فایده دارد که مردم ازش تعریف کنند؟ پیش خودش میداند که چه شخصیتی است. یا مثلا میداند که شخص گناهکاری است و به فلان گناه معتاد شده یا فلان خیانت میکند و دارد مخفی میکند و با دروغ زندگی میکند، این آدم درونش پر از آشوب است .
پس بهترین راه صداقت است؛ با خودش و خدای خودش و اطرافیانش، آدم یاد آیه هفدهم همین سوره میافتد: «الصَّابِرِينَ وَالصَّادِقِينَ» یادمان است چه خصوصیتهایی خدا گفت؟ چه قدر زیبا و جالب بود بهترین راه نجات این است که خودش را تنظیم کند به علمی که الله دارد «وَيَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ» نه علمی که با زندگی فیس بوکی و دنیای مجازی و فیلم بازی کردن به مردم نشان میدهد.
کسی که خودش را با این آیه تنظیم کند، حتی افکارش را هم کنترل میکند. دیگر در دلش هم نسبت به کسی بدبین نیست، در دلش هم به کسی فحش نمیدهد. همان کاری که متاسفانه خیلیها میکنند. در ذهن و خیالش در مورد هیچ خانم یا آقایی نگاه با شخصیت پایین و نگاه جنسی حتی تخیل و تجسم هم نمیکند. همه پیشش محترم هستند در حد خودش و خودش هم پیش خودش محترم است، چون ظاهر و باطنش با هم ست شده است.