مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع 181: چرا مؤمنان نباید کافران را به دوستی بگیرند؟ (2)
قرآن کریم ما را از اینکه کافران را به دوستی بگیریم نهی کرده؛ چرا؟
چون وقتی دو نفر با هم دوست هستند باید لوازمات دوستی را هم رعایت کنند، لوازمات دوستی چیست؟ یکی از اولین لوازمات دوستی؛ دوست داشتن است! دوست را باید دوست داشت، نه اینکه با او دشمن باشد. مگر میشود آدم هم الله را دوست داشته باشد هم دشمن الله را؟
الله دوست ندارد محبت خودش و دشمنش در یک قلب باشد
بخاطر همین اگر کسی محبت کافر را در دلش جا داد؛ الله خودش را کنار میکشد تا آن شخص و دوست کافرش با هم خوش باشند. جای الله دیگر در آن قلب نیست.
یکی دیگر از لوازمات دوستی در خدمتِ هم بودن و توجه به خواستههای همدیگر است. وقتی شخصی، کافری را به دوستی گرفته باشد؛ آن دوست کافرش هم خواستههایی دارد، الله هم خواستههایی دارد.
خواستههای الله و کافر با هم متناقض است؛ زیرا اگر کافر خواستههایش به مثل خواستههای الله بود که کافر نمیشد، پس با خواستهها و فرمودههای الله مشکل دارد. حالا وقتی متناقض شد؛ آن شخص در خدمت کدام یکی باشد؟ خدمت الله یا کافر؟ یکی را باید انتخاب کند. اگر دوست کافرش را انتخاب کرد الله خودش را کنار میکشد.
یکی دیگر از رسم دوستی، وفاداری است. دو دوست باید به هم وفادار باشند، هوای همدیگر را داشته باشند، برای منافع همدیگر تلاش کنند. کافر این انتظار را از دوستش دارد. حالا آن دوست مسلمان به چهکسی وفادار بماند؟ وفادار به الله یا دوست کافرش؟ هر دو که نمیشود، زیرا با هم متناقض است.
دقیقاً این مسائل نسبت به مؤمنین هم وجود دارد، نمیشود هم مؤمن و هم دشمن مؤمن را دوست داشت، چون کافر هم دشمن خداست هم دشمن مؤمنین است. نمیشود هر دو تا را با هم دوست داشت، نمیشود هم به دوست کافرش خدمت کند و هم به مومنین خدمت کند. یکی را باید انتخاب کند.