مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
2 ماه قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
2 ماه قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
2 ماه قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
2 ماه قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
2 ماه قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
﴿لَا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ﴾
مؤمنان نباید کافران را به جای مؤمنان به دوستی بگیرند! و هر که چنین کند هیچ رابطهای با خدا ندارد، مگر اینکه بخواهید به گونهای خود را از آنان نجات دهید و خداوند شما را از خود حذر میدهد و بازگشت به سوی الله است. (۲۸)
موضوع ۱۷۷: ارتباط آیه ۲۸ با آیات قبل.
دو آیهی قبل در مورد مالکالملک بودن الله سخن گفت بعد ۱۱ جملهی توصیفی هم در توضیحش بیان فرمود؛ «تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ…» وقتی آدم اینها را با یقین بداند احکام الله را با جان و دل میپذیرد از همان اول سوره؛
«الم، اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ، نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ»
همه چیز خوب پیش میرود؛ ایمان به توحید الله و بعد عمل به فرمودههای الله و همه چیز زندگی شخص درست میشود، ولی اگر در مورد مالکالملک بودن الله شک کرد و ذهنش خراب شد دیگر همه چیز خراب میشود و ایمان، توکل، صبر، اخلاق، صداقت، نماز و همه چیز از نظم خارج میشود. این ریشهی درد اکثریت خودمان مسلمانها است.
مالکالملک بودن الله باید محکم در ذهن مسلمان باقی بماند
به هر قیمتی که باشد باید آن را نگه دارد و تقویتش کند چرا؟ زیرا اساس ایمان و توحید و قرآن در ذهن و قلب شخص همین است که نگاهش به الله چنین چیزی باشد که صاحب و مالک تمام ملکها است.
بعضی چیزها نشان میدهد
که شخص به مالکالملک بودن الله باور ندارد و ملک، عزت، ثروت و قدرت را از منابع غیر از خدا جستجو میکند. اگر باور هم داشته باشد که الله مالکالملک است، ولی یک سری کارهایی اگر آدم انجام بدهد سبب میشود که آن باور در ذهن آدم سست شود.
این مسألهی خطرناکی است
این مسأله چه است که ایمان آدم را نسبت به مالکالملک بودن الله سست میکند؟ یک جمله بیشتر نیست “به دوستی گرفتن کافران” این آیات، آیه ۲۸ تا ۳۲ مفصلا به همین موضوع میپردازد و ریشهی مسأله را بیان میکند راهحلش را هم مطرح میکند.