مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
5 روز قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
5 روز قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
6 روز قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
6 روز قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
6 روز قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۱۷۵: اذکار یادواره مفاهیم قرآن.
اکثریت آدمها پای حکم خدا نمیآیند و تمرد دارند چرا؟
زیرا میخواهند به خواستههایشان برسند، ولی اگر آدم عمق این آیه را درست بفهمد پی میبرد که جز الله هیچکس نمیتواند خواستههای آدم را برآورده کند. خواستههای آدم یا مادیاند یا معنوی و کلا چیزهایی که در این دوتا آیه ذکر شده..
هم مسائل معنوی ذکر شده؛ مانند حس قدرت، حس عزت و بزرگی و هم مسائل مادی؛ مانند رزق و روزی که شامل مادی و معنوی میشود؛ زندگی و مرگ و شب و روز. انسان یا به چیزهای مادی نیاز دارد یا به چیزهای معنوی. در این دو آیه هم فرموده: که تمام این مسائل به دست الله است دیگر میخواهد چه کار بکند؟ مشکلش را میخواهد پیش کی ببرد؟ چرا خودش را تسلیم الله نمیکند؟
مطلب دیگر اینکه ما در دین اسلام اوراد و اذکار داریم و تشویق شدیم
که آنها را بخوانیم تا درست روی ریل زندگی حرکت کنیم خصوصا اذکار بعد از نماز؛ مثلا «اللهم انت السلام و منک السلام تبارکت ذالجلال و الاکرام» به روایت صحیح مسلم. یا به روایتی دیگر «تبارکت یا ذالجلال و الاکرام» خدایا خودت سلامی و سلامتی از طرف تو است.
نگاه کنیم پس کسی اگر دنبال سلامت روح، جسم و جانش است
باید از خدا بخواهد که خودش منبع سلامتی است نه اینسو و آنسو برود یا ذکر دیگر «لا اله الا الله وحده لا شریک له له الملک و له الحمد و هو علی کل شی ء قدیر» توحید و یگانگی الله که چقدر در این آیه و در این سوره ذکر شده است. «له ملک»؛ مثل «قل اللهم مالک الملک» است، «و هو علی کل شی ء قدیر» دقیقا در همین سوره آیهی ۲۶ فرمود: «إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ».
یا مثلا «اللهم لامانع لما اعطیت ولا معطی لما منعت ولا ینفع ذالجد منک الجد» خدایا اگر تو بخواهی بدهی هیچکس نمیتواند مانع شود و اگر تو مانع شوی هیچکس نمیتواند هیچ چیزی به انسان کمک کند بخششی کند. وقتی شخص این را با جان و دل پذیرفت که منبع همهی اینها الله است از بردگی آزاد میشود. بعد سی و سه بار سبحان الله میگوییم؛ الله را بیعیب میدانیم تا دل به الله بدهیم و دستوراتش را با جان دل با حب و عشق و علاقه فرمان ببریم. بعد سی و سه بار الحمدلله میگوییم؛ الله را تمجید میکنیم
تا همیشه بزرگی و مجد و عظمت الله با ستایش کردن الله برایمان تر و تازه تو دلمان باقی بماند. الله اکبر عظمت الله را تکرار میکنیم..
سی و سه بار یا سی و چهار بار
تا مقام و جایگاه والای الله در ذهن و قلبمون پررنگ شود پس کلا اذکار و اوراد وارد شده است که ما هم باید در خواندنشان دقت کنیم تا مفاهیم قرآن در زندگیمان مدام تازه بماند.