مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
دانلود فایل تصویری دانلود فایل صوتی
موضوع ۱۶۶: فقط با قیامت همه چیز بامعنا میشه.
«فَکَیفَ اِذا جَمَعناهُم لیوم لا رَیبَ فِیه» یک دقتی داشته باشیم روی کلمهی «لا رَیبَ فِیه»، “لا” لای نفی جنس است؛ یعنی شک و هر چیزی که از جنس شک باشد وجود ندارد در برپاشدن قیامت، یعنی صددرصد قیامت میآید لا ریب فیه.
اصطلاح «لا ریب فیه» یا «لا ریب فیها»
دو تا عبارت «لا ریب فیه» و «لا ریب فیها» کلاً ۱۴ بار در قرآن آمده و ۳ بار در مورد قرآن است مثل اول سورهی مبارکهی بقره «الم ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ» (بقره/۱و۲) و ۱۱ بار در مورد قیامت و جمع شدن در روز قیامت آمده مثل همین آیه مثل آیهی نهم همین سوره که گذشت «رَبَّنا اِنّکَ جامِعُ النّاسِ لِیومٍ لا رَیب فِیه» چرا این همه بر “لارَیبَ فِیه”
قیامت تاکید شده است؟
آیا دقت کردید که قیامت به قرآن و توحید و اخلاق و همه چی معنا میدهد؛ یعنی اگر قیامت نباشد عمل کردن به قرآن معنا ندارد، آمدن دین معنا نداره، مثلاً قرآن میفرماید فلان کار انجام نده، به خودت یا دیگران آسیب وارد نکن، مشروب نخور، زنا نکن، غیبت نکن، با ناموس دیگران بازی نکن، خواستههای نفسانی کار دستت میدهد کنترلش کن، پدر و مادرت قبلاً آنها به تو رسیدهاند به وفای مردی و مردانگی الان تو به آنها رسیدگی کن و هزار چیز دیگر…
حالا اگر قیامت نباشد فرق کسیکه میآید پای این حرفها و به اینها عمل میکند..
با آن کسی که مسخره میکند و خلافش انجام میدهد چیست؟ دیگر چه انگیزهای وجود دارد که شخص پا بگذارد روی دلش، روی خواستههای نفسانیاش، روی جوانیاش؟؟ چه انگیزهای دیگر برای او میماند؟ تنها چیزی که به انسان انگیزه میدهد بایستد پای سخنان خدا، پای وجدان و انسانیت فقط و فقط وجود قیامت است برای ورود به بهشت، به دست آوردن یک چیز ارزشمند و برای نجات از یک چیز وحشتناک.
الله میفرماید :
«اَفَحَسِبتُم اَنَّما خَلَقناکُم عَبَسًا وَاَنَّکُم اِلَینا لا تُرجَعون» (مومنون/۱۱۵) آیا شما گمان کردید ما شما را بیهوده آفریدیم و به سوی ما باز نمیگردید؟ «فَتَعالی اللهُ المَلِکُ الحَق» (مومنون/۱۱۶) پس الله بلند مرتبه است چنین فکری در مورد الله نکنید، الله خیلی بلند مرتبهتر از این حرفهاست، «نَعوذُبِالله» خدا ساده نیست که همه چی به شما بدهد تمام این هستی را بیافریند و بعداً هیچ اندر هیچ، خدا بزرگتر و بلندمرتبهتر از این حرفهاست.
خدا را دست کم نگیرید.
«لا اِلَه اِلّا هُو» هیچ معبودی جز او نیست «رَبُّ العَرشِ الکریم» صاحب عرش بزرگ است.