سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۰
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۱
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۲
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۳
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۴
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۵
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۶
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۷
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۸
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۹
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۶۰
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۶۱
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۶۲
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه ۲۲ / شماره ۱۴۸ / درد با آدم چکار می‌کنه؟

 دانلود فایل تصویری  دانلود فایل صوتی 

موضوع۱۴۸: درد با آدم چه‌کار می‌کنه؟؟

بَشِّرهُم: به آن‌ها بشارت بده، خبر بده، از ریشه‌ی بَشَر، به معنا‌ی ظاهر شدن یک چیز که دارای زیبایی و جمال است، به نقل از معجم المقاییس اللغه ابن فارس.

بَشَر: نامِ دیگر انسان، چون در زمین ظاهر است. به یک انسان بشر گفته می‌شود به یک جمعی بشر گفته می‌شود، به یک مرد یا به یک زن بشر گفته می‌شود، در استعمال کلمه بشر فرقی ندارد.

بشره: پوستِ بدن، چون در جسم انسان ظاهر است و عرض کردیم اصل بشر به معنای ظهور است.

مُباشرة: وقتی دو پوست به هم برسد کاری را مباشرتاً انجام بدهد؛ یعنی شخص خودش پای کار حضور داشته باشد، باز به معنای حضور است.

در اصل بشارت به خبر خوب و مسرّت‌بخش می‌گویند، گاهی اوقات به معنای خبر بد و نگران‌کننده هم می‌آید.

کی برای خبر بد از “بشِرهم” استفاده می‌شود؟

زمانی که بخواهد شخص را توبیخ کند یا بترساند مثل این‌جا “فبشرهم بعذاب الیم” ما از کجا بدانیم که “بشِرهم” خبر خوبی است یا خبر بد؟ ما می‌توانیم دقت کنیم اگر کلمه بشارت به تنهایی بیاید، مثل “فَبَشِّر عِباد” بیان‌گرِ خبر خوب است.

یا اگر بعد از بشارت یک جمله خوب و خوشی ذکر شود باز هم برای خبر خوشحال‌کننده است، اما اگر جمله‌ی دردآوری بعدش آمد مثل این‌جا، برای اخطار و ترساندن و عبرت است. فَبَشِّرهُم بِعذابٍ ألیم: “الیم” به معنای ذو الم یعنی عذاب دارای درد یا به معنای عذاب مؤلم یعنی عذاب دردآور که روح و جسم انسان را به درد می‌آورد..

این معنا را به نقل از تهذیب اللغه ازهری عرض می‌کنم، اما درد یا همان عذاب، کم و بیش همه‌ی آدم‌ها در دنیا تجربه‌اش را دارند در اثر یک ضربه‌ای که به جسم انسان وارد شود، سردرد، استخوان درد، کمردرد، درد بعد از عمل جراحی و… البته بعضی وقت‌ها ممکن است چندتا درد همراه هم سراغ آدم بیاید که دیگر خیلی دردناک می‌شود.

درد در میزان متوسط طاقت آدم، آدم را ناآروم می‌کند، سست و بدحال و بی‌حالش می‌کند، فعالیت جسمی را از آدم می‌گیرد، اصلا حالت خوشی نیست آدم با درد باشد، هیچ‌کس دوستش ندارد، درد را دوست ندارد، وقتی درد از طاقت آدم بالاتر رفت دیگر ناله می‌کند کم کم تبدیل می‌شود به فغان و داد و شیون و نعره و زجه می‌کشد.«وَهُمْ يَصْطَرِخُونَ فِيهَا رَبَّنَا أَخْرِجْنَا نَعْمَلْ صَالِحًا غَيْرَ الَّذِي كُنَّا نَعْمَلُ أَوَلَمْ نُعَمِّرْكُمْ مَا يَتَذَكَّرُ فِيهِ مَنْ تَذَكَّرَ وَجَاءَكُمُ النَّذِيرُ فَذُوقُوا فَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ نَصِيرٍ» (فاطر/۳۷) و آن‌ها در آن آتش فریاد می‌زنند: پروردگارا! مارا بیرون آر تا عمل صالحی انجام دهیم؛ غیر از آنچه انجام می‌دادیم. در پاسخ آنان می‌فرماییم: آیا آن‌قدر شما را عمر ندادیم که پندگیرندگان در آن پند گیرند؟ و هشدار دهنده نیز به سراغ شما آمد؟! پس طعم عذاب را بچشید که برای ستمکاران هیچ یاوری نیست.

انسان تجربه درد دارد، ولی درد این‌جاست که فراموش می‌کند یعنی وقتی خدا می‌گوید کسی که فلان گناه انجام داد عذاب دارد، عذاب دردناک دارد..

اکثراً جدی نمی‌گیرند و کارشان را توجیه می‌کنند آن‌قدر توجیه می‌کنند که خودشان هم باورشان می‌شود که کار خاصی انجام نمی‌دهند و سعی هم می‌کنند اطرافیان‌شان را هم با خودشان همراه کنند آن‌ها را هم برای کارهای اشتباه‌شان توجیه می‌کنند.