مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
﴿أُولَئِكَ الَّذِينَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآَخِرَةِ وَمَا لَهُمْ مِنْ نَاصِرِينَ﴾
آنها کسانی هستند که اعمالشان در دنیا و آخرت نابود شد و هیچ یاری رسانی ندارند. (۲۲)
موضوع ۱۴۷: ارتباط فَبَشِّرْهُمْ و تحقق عَذَابٍ أَلِيمٍ.
این آیه سه دسته مردم را معرفی کرد: اول کافران به آیات الله: این دسته در هر زمان و مکانی ممکن است پیدا شود.
دوم قاتلین انبیاء: این گروه دیگر نیستند، با ختم انبیاء این گروه هم تمام شد.
سوم قاتلین کسانی که امر به معروف و نهی از منکر میکنند: این گروه هم ممکن است در هر زمان و مکانی باشند. همین بحث که نام این گروهِ سوم، با کافرین به آیات الله و قاتلین انبیاء همراه شده خودش میتواند یک مجازات باشد و چهار عقوبت برایشان ذکر میکند:
عقوبت اول: «فَبَشِّرهُم بِعذَابٍ ألیم» آنها را به عذابی دردناک بشارت ده. فای” فبشرهم در معنای جواب شرط است. «ألَّذینَ یَکفُرونَ بِآیاتِ الله» اسم إنَّ و «فَبَشِّرهُم بِعذَابٍ ألیم» خبر إنَّ. مخاطب فبشرهم، هر قرآنخوانی میتواند باشد.
طبعاً اولین شخص خود رسول الله صلی الله علیه و سلم است که این خبر را به آنها بده؛ یعنی تو نترس، این وعده را به آنها بده “وعدهی عذاب دردناک” و این وعده صد در صد عملی خواهد شد. از همین فعل “فبشرهم” فهمیده میشود که ممکن نیست شخصی یکی از این سه کار را انجام دهد و جان سالم به در ببرد!
خدا پیامبرش را قاصد کرده و باقی مؤمنان قرآن خوان را قاصده کرده است که این مژده و این بد خبری را به کسانی که کافران به آیات الهی و قاتلین به انبیاء و دعوتگران بدهد.