مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۱۳۹: بازگشت به اول خط و شروع از تسلیم.
به صورت کلی در زندگی ما انسانها پرسش خیلی کاربرد دارد. برای حل یک مسئله پرسش خیلی میتواند کمکمان کند و اصلا طرح پرسش مهارت بالایی میخواهد. پرسش میتواند ما را مستقیم ببرد سر وقت ریشه مشکل و بعد از شناسایی آن مشکل میتوانیم برایش راهحل پیدا کنیم یا لااقل جلوی بدتر شدنش را بگیریم. ما میتوانیم با طرح سوال شخص را درگیر قضیه کنیم و او هم فکرش را به کار میاندازد و میتواند راه حل درستی را برای زندگیاش انتخاب کند.
در آیه بیستم سوره مبارکه آلعمران یک پرسش مطرح شده «أَأَسلمتم» آیا تسلیم شدید؟ خب این سوال چه کمکی میکند اینجا؟ خوب دقت کنیم در این آیه و آیه قبل سه مسئله بیان شد که از علمای بزرگ اهل کتاب صادر میشد؛
اول: آنها راه اختلاف وانشقاق را در پیش گرفتند «وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ»
دوم: آیات خدا را منکر شدند «وَمَنْ يَكْفُرْ بِآَيَاتِ اللَّهِ»
و سوم: با رسول الله صلی الله علیه و سلم دلیل تراشی و جر و بحث میکردند «فَإِنْ حَاجُّوكَ »
این سه چرا از آنها صادر میشد؟ دلیلش چیست؟ چون آنها از اول خط شروع خوبی نداشتند. فعل و انفعالاتشان از یک ماخذ مطمئنی که خدا باشد، نگرفته بودند، خدا را نادیده گرفتند، تسلیمش نشدند، به همین خاطر افتادند در خط بدبینی و منفعت خواهی و غرور و به آن پرتگاهها رسیدند. حالا میپرسد «أأسلمتم» آیا شما تسلیم هستید؟ حاضرید از اول خط کارهایتان را بنابر تسلیم شدن در مقابل الله تنظیم کنید؟ با این سوال میخواهد تکانشان بدهد که هوشیار شوند. وگرنه پرتگاه خطرناکی جلوی رویشان است.
تا حالا از روی تعصب و حسادت و تقلید کورکورانه خیلی کارها را انجام دادید، خیلی ارزشها را زیر پا گذاشتید، ولی ما به شما اعلام میکنیم «وَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَاغُ» ما وظیفه دیگری نداریم.
این را هم بدانید خداوند نسبت به همه بندگانش بیناست و شما را هم میبیند. «وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ»