مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
﴿الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ﴾ ستایش برای الله رب عالَمها. (۲)
موضوع ۹: تفاوت بین “حمد و شکر”
یکی از وجوه تدبر، مقایسهی بین کلمات مترادف و نزدیک به هم است.
وقتی میگوییم “الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ” ”ستایش برای الله صاحب جهانیان”، شاید تصور شود که کلمه ” شکر و حمد” نزدیک هماند یا به یک معنا هستند..
ولی شکر و حمد خیلی باهم تفاوت دارند. یکی از تفاوتها این است که شکر بعد از نعمت میآید، وقتی کسی به ما لطفی میکند. مثلا وقتی کسی به ما هدیه میدهد از او تشکر میکنیم، این میشود “شکر”، که با زبان است. یا به جبران آن هدیهای که به ما داده ما هم هدیهای به او میدهیم این هم میشود شکر ، ولی از نوع “عملی”. پس شکر هم با زبان و هم با عمل انجام میشود: «اعْمَلُوا آَلَ دَاوُودَ شُكْرًا» ( سبأ/۱۳) ای آل داوود عمل کنید بخاطر شکرگزاری. یعنی از طریق عمل شکرگزاری کنید. اما «حمد» ستودن و تمجید کردن است.
مثلا وقتی که خدا را بخاطر نعمتهایی که داده حمد میگوییم…
این مثل شکر است اما معنایش خیلی وسیعتر است. به طور مثال وقتی میگوییم ” الْحَمْدُ لِلَّهِ ” خدا را علاوه بر نعمتهایی که به ما داده است به خاطر یکسری انجام کارهای مهم و اساسی هم حمد میگوییم؛ مثل آفریدن جهانیان و پرورش آنها که در ادامه میگوییم «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ» ستایش برای الله صاحب جهانیان.
و وقتی میگوییم ” الْحَمْدُ لِلَّهِ “
به خاطر خصوصیاتی که در ذات آن چیز وجود دارد، خصوصیات زیبا و ستودنی که در ادامه هم میگوییم «الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ». پس الْحَمْدُ لِلَّهِ یکی از وجوهاش؛ چون «الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» است.
پس خدا را حمد میگوییم؛ چرا؟
چون دارای عظمت و مقامهای بسیار والا است. مثلا مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ. حمد خدا میگوییم، چرا؟ چون مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ است وصاحب و همه کارهی روز جزاست. پس” الْحَمْدُ لِلَّهِ ” خیلی عامتر و وسیعتر از شکر خداست.