مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
2 ماه قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
2 ماه قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
2 ماه قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
2 ماه قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
2 ماه قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۱۲۲: چرا و چگونه با ایمان تقلیدی خداحافظی کنیم؟
آیا تا به حال در مورد کلمهی شاهد و شهادت فکر کردهاید؟
شاهد؛ به کسی میگویند که ماجرایی را مشاهده کرده
و اگر رفت پیش قاضی و آن ماجرا را گزارش داد؛ یعنی دارد شهادت میدهد. این یک نوع شهادت است و اگر لازم شد برای شهادتی که داده قسم هم میخورد. در نماز یک رکن داریم به نام تشهد و در تشهد جملهی شهادتین را تکرار میکنیم؛ «اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمدا رسول الله» و به این دلیل که دو بار «اشهد» تکرار شده است به آن شهادتین میگویند.
انسان با شهادتین مسلمان میشود پس تقلید و سرزبانی گفتن، شهادت نیست؛
شهادت چیزی است که شخص در مورد آن دلیل دارد و آنقدر مطمئن است که حاضر است برایش قسم بخورد پس شهادتینی که اول اسلام میگوییم و شهادتینی که سر نماز میگوییم؛ یعنی شخص با دلیل به قناعت رسیده که جز الله هیچکس لیاقت ندارد معبود شود و با دلیل رسیده به اینکه محمد صلی الله علیه و سلم فرستادهی خدا است تا به این شکل الله با بندگانش ارتباط بگیرد و آنها را راهنمایی کند.
خودمان در خانوادهی مسلمان به دنیا آمدهایم و مسلمان هستیم
برخی از ماها با تقلید نماز میخوانیم و روزه میگیریم و دلیلش را هم نمیدانیم. البته تا اینجا هیچ اشکالی ندارد، ولی خوب است که وقتی به سن رشد و فهم رسیدیم و برایمان ظرفیت ایجاد شد از ظرفیتها استفاده بکنیم و خودمان را از تقلیدی عمل کردن دربیاوریم و واقعا با علم به این برسیم که جز الله معبودی نیست، بدانیم که برای چه نماز میخوانیم؟ برای چه روزه میگیریم؟ اتفاقا یکی از اهداف اینکه برنامه ترجمه و تدبر در قرآن کریم را داریم دنبال میکنیم همین است که کمکم از ایمان تقلیدی خداحافظی بکنیم و برویم به جایی که ایمان مال خودمان باشد و آنچنان با علم و دلیل الله را بشناسیم که وقتی شهادتین را میگوییم؛ داریم صادقانه از عمق وجودمان قسم میخوریم که جز الله معبودی نیست و محمد صلی الله علیه و سلم رسول الله است.
این میشود؛ «شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ»
اینها میشوند همان صاحبان علم، زیرا از روی دلیل الله را شناختند البته این فکر خطا هم به ذهن کسی نیاید که اول آدم باید به این درجهی فهم و درک برسد بعد نماز بخواند! خیر. اینگونه نیست؛ ایمان یک پروسه است و طول میکشد آدم به آن جاها برسد. اتفاقا با بینمازی آدم بدتر از ایمانش دور میشود و با نماز خواندن به عنوان یک کار عملی بهتر میتواند در مشکلات و خوشیها الله را بشناسد.