مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
parsa
4 ماه قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
زکریا عطری
1 ماه قبلالسلام علیکم، مشکل برطرف شد
parsa
4 ماه قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
parsa
4 ماه قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
parsa
4 ماه قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
parsa
4 ماه قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
﴿شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ﴾
الله گواهی داد که هیچ معبودی جز او که قائم به قسط است وجود ندارد، همچنین ملائکه و صاحبان دانش گواهی میدهند، هیچ معبودی جز او نیست، توانمند حکیم است. (۱۸)
موضوع ۱۱۹: آیه ۱۸ سوره مبارکه آلعمران.
«شهد الله» الله شهادت داد (اعلام کرد) شهد به معنای خبر قطعی است و زمانی از کلمه شهد و شاهد استفاده میشود که آن مسئله قطعیت و حتمیت داشته باشد (به نقل از کتاب الصحاح تاجاللغه جوهری).
«شهد الله انه لا اله الا هو» به چه چیزی شهادت داد؟ چه چیزی را اعلام کرد؟
اعلام کرد که هیچ معبودی جز او نیست و ملائکه هم شهادت دادند و اعلام کردند که هیچ معبودی جز الله وجود ندارد و دانشمندان و اهل علم هم اعلام کردند و شهادت دادند که هیچ معبودی جز الله وجود ندارد.
این یک شرف است برای یک دانشمند که در ردیف سوم بعد از الله و ملائکه قرار گرفته است. دانشمندی که با دانشش پی به این برده که جز الله هیچ معبودی بر حق نیست با کدام علم و دانش به این موضوع پی برده است؟
هر دانشی که با استدلال نتیجهاش معبودیت الله باشد چه آن دانش، دانش دینی باشد یا رشتههای مختلف دانشگاهی که امروزه علوم از همدیگر تفکیک و تخصصی شده است.
«قائما بالقسط» حال است از ضمیر هو در عبارت «لا اله اله هو»؛ یعنی الله گواهی میدهد که هیچ معبودی جز او که قائم به قسط است وجود ندارد. اینجا بحث الوهیت است؛ «لا اله الا هو» ربوبیت نیست بحث الوهیت است که شامل اوامر الله میشود؛ یعنی اوامر الله همیشه حق و عدل و انصاف است و هیچگونه ظلمی در آن نیست.
اوامر الله هم برای انسانها پیاده شده در ادیان آسمانی و در کتابهای آسمانی و در ارسال پیغمبران دوباره تکرار میشود «لا اله الا هو» برای تاکید است که محوریت با الله باشد. علاوه بر آن، دو صفت «العزیز» و «الحکیم» هم بعد از آن آمده و «العزیز» و «الحکیم» بدل است از «هو» که به الله برمیگردد؛ یعنی ذاتی که دائما قائم به قسط است و جهان را بر اساس قسط و عدالت مدیریت میکند هم باید توانمند باشد، هم عزیز و هم با حکمت.