مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
1 روز قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
1 روز قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
1 روز قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
1 روز قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
1 روز قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
دانلود فایل تصویری دانلود فایل صوتی
موضوع ۱۱۷: مروری بر آیات ۱۰ تا ۱۷سوره مبارکه آلعمران.
آیه دهم سوره مبارکه آلعمران به کافران برگشت و تا آیه سیزدهم در مورد آنها صحبت میکند تا شاید کافران از موضعی که در مقابل هدایت خدایی گرفتهاند، دست بردارند و با آوردن شاهد و مدرک، از فرعون گرفته تا مشرکین مکه به آنها اطمینان میدهد و اثبات میکند که اولاد، اموال، حکومت و لشکر شما هیچکدامشان نجاتتان نمیدهد و با وجود داشتن همهی اینها شکست خواهید خورد و در آخرت هم وقود النار میشوید.
آیه چهاردهم زاویه جدیدی از همین مبحث را باز میکند که چرا مردم نسبت به هدایت خدایی بیتوجه و کافر میشوند؟ و چرا هدایت را میپذیرند؟ ولی انگار نپذیرفتن این مسئله را آسیبشناسی میکند و آن را ربط میدهد به خواستنیهایی که در وجود انسان آشیانه کرده است؛ از ارضای مسائل جنسی گرفته تا خواستههای دیگر.
آیه پانزدهم به مردم میگوید مواظب باشند و بعد پنج تا پاداش را ذکر میکند که اگر توانستید خواستنیهایتان را تحت کنترل دربیاورید در عوض، آن پاداشها گیرتان میآید.
صفحه دوم با عبارت «والله بصیر بالعباد» تمام میشود.
آیه شانزدهم و هفدهم از صفحه سوم در ادامه بحث حب الشهوات هشت مورد را ذکر میکند
که شخص با آنها بتواند فرمان خواستنیهای دلش را به دست بگیرد و از بیهدفی و پوچی که کل زندگیاش شود (از همان خواستنیها) در بیاید و بداند که برای چه آمده است و قرار است به کجا برود و به کجا برسد.
شرط اول خودآگاهی را معرفی میکند؛ «للذین اتقوا» که مواظبند احتیاطشان را به کار میبرند و بعد باید به آفرینندهشان رجوع داشته باشند و به آموزههایی که پروردگارشان برایشان در قرآن فرموده؛ «ربنا اننا آمنا» و بعد شخص باید به خطا و نکات ضعف خودش اقرار کند..
و از خدا پوزش بخواهد «فاغفر لنا ذنوبنا» و بعد از رعایت همهی اینها از خدا میخواهد
از آتش نجاتش بدهد؛ «و قنا عذاب النار» و بعد تمرینات عملی را ذکر میکند؛ از خویشتنداری گرفته تا صداقت، فرمانبری، انفاق و طلب بخشش آن هم در وقت سحر.