مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
دانلود فایل تصویری دانلود فایل صوتی
موضوع ۱۱۵: استغفار سحرگاه نشانه جدیت بر تغییر!
صفت چهارم که در آیه ذکر شده وَالْمُنْفِقِينَ (انفاق کنندگان) است. سه صفت نخست؛ یعنی، صابرين، صادقین و قانتین از وجود انسان نشئت میگیرد و آدم را تغییر میدهد. منفقین به داشتههای انسان مربوط میشود خصوصا قسمت اموال و خواستنیها؛ یک قسمت آن مالی است؛ «وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ…».
پس الله عزوجل در قسمت منفقین میخواهد من و شما را تغییر دهد و همان اموال دوست داشتنی که مردم بخاطر آن سر و گردن خورد میکنند از ما میخواهد که آن را انفاق کنیم. کسی که مفت و مجانی پول و داشتهی خودش را بخاطر الله به دیگران انفاق میکند دیگر نمیآید با دروغ و کلاهبرداری پول مردم را بخورد. دیگر آن شخص علاوه بر صبوری، صدق و فرمانبری سخاوتمند هم است، علاوه بر اموالی که دارد و میبخشد چیزهایی که از نظر علمی بلد است را هم به دیگران یاد میدهد. هنرش را به دیگران هدیه میدهد. هنرمند باسخاوت است و در قبالش چیزی هم نمیخواهد.
صفت آخر «وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحَار» است. اگرچه تمام ویژگیهای بالا بسیار ستودنی است و شخص اگر آنها را در خودش به وجود آورد به یک دستاورد خیلی بالایی رسیده، ولی باز آن شخص به خودش مغرور نمیشود و در وقت سحر آخر شب به استغفار میپردازد.
استغفار به صورت کلی خصوصا عملکرد روز گذشتهاش را در وقت سحر وارسی میکند و احیانا اگر خطایی داشته باشد از خطایش طلب بخشش میکند؛ زیرا شخصی که طبق فرمودهی الله عزوجل (در آیات ۱۴ تا ۱۷ آلعمران) در حال تغییر است اگرچه درصد خطایش دارد پایین میآید، ولی معصوم نمیشود بالاخره یک جایی خطایی از او سر میزند.
در وقت سحر دو فایدهی دیگر هم وجود دارد؛ یک فایدهاش جدیّت آن شخص را میرساند که چقدر عزمش برای تغییر راسخ است که در وقت سحر که همه خوابند بیدار میشود و به درگاه خدا استغفار میکند. و روز به روز که میگذرد و عوض میشود بخاطر اشتباهات قبلی با استغفار از الله پوزش میطلبد.