مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
1 روز قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
1 روز قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
1 روز قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
1 روز قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
1 روز قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
دانلود فایل تصویری دانلود فایل صوتی
موضوع ۱۱۱: صبر فرصت بازیابی
“الصَّابِرِين” یعنی صبوری، اولین صفتی است که در این آیه آمده است.
صبر در اصل به معنای حبس و نگهداشتن به نقل از تهذیب اللغه ازهری: «مکانیزم صبر هم این است که شخص وقتی در معرض خواستنیهای نفس قرار گرفت و خواستن به او فشار آورد اول خویشتنداری میکند بعد از صبر و توقف مسئله را از عاطفی و احساسی بودن و از لذت نفس درمیآورد و به یک مسئلهی منطقی و علمی تبدیل میکند و دربارهاش فکر میکند و بعد تصمیم میگیرد، دقیقا همانجایی که اکثر آدمها نمیخواهند دربارهاش فکر کنند و زود میخواهند انجامش دهند، ولی او فکر میکند. پس صبر به انسان فرصت فکر کردن میدهد تا بتواند خودش را بازیابی کند و تصمیمش را قبل از عملیکردن سبک و سنگین کند، البته صبر دو زاویه دارد:
زاویه ی اول آدم را از آسیب و ضرر نگه میکند با خویشتنداری و عجله نکردن. و دوم شخص را به جلو پیش میبرد مثل درس خواندن که صبر میطلبد، خلاقیت، خدمتگذاری، یک نماز خوب خوندن همه صبوری میخواهد به همین دلیل صبر فوقالعاده مهم است، با صبر کار طبق فرمودههای الله پیش میرود و دیگر آسیب و ضرری در آن نیست.
آیهی «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ» الله با صابران است، ۴ بار در قرآن کریم آمده است.
چرا؟ چون آنها فرصت اجرای دستورات الله برایشان فراهم میشود و خدا نیز آنها را همراهی میکند.
و خدا فرموده: «إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ» (زمر/۱٠) قطعا صابران اجر خودشان را بدون حسابوکتاب دریافت میکنند. چرا؟ چون اینجا قدم به قدم با مکث و حسابوکتاب پیش رفتند، آنجا یعنی در آخرت خدا از آنها حساب وکتاب نمیکشد و بدون حساب مزدشان را به آنها میدهد و این یک امتیاز بسیار بزرگی است، ولی آدم بیصبر و شتابزده هر چه دلش حکم کرد خیلی زود همان را انجام میدهد و اقدام میکند و این موجب بروز خیلی مشکلات میشود.