سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46

سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۰
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۱
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۲
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۳
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۴
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۵
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۶
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۷
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۸
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۵۹
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۶۰
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۶۱
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449

سوره مبارکه آل عمران / صفحه ۶۲
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481

آیه ۱۶ / شماره ۱۰۵ / خروجی آیه‌ی ۱۶ سوره مبارکه آل عمران

 دانلود فایل تصویری  دانلود فایل صوتی 

﴿الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا آَمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ﴾

کسانی که می‌گویند: ای پروردگار ما! به تحقیق ما ایمان آوردیم، پس ببخش برای ما گناهان‌مان را و ما را از عذاب آتش حفظ بکن. (۱۶)

موضوع ۱۰۵: خروجی آیه‌ی ۱۶ سوره مبارکه آل‌‌عمران

«الذین یقولون» عطف بیان است از «للذین اتقوا» یعنی کسانی که مواظب هستند حبّ خواستنی‌های دنیا آن‌ها را فریب ندهد، این جملات را می‌گویند: «يَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا آَمَنَّا» می‌گویند: پروردگارا ما ایمان آوردیم.

ببینیم «آَمَنَّا» یک کلمه چهار حرفی نیست که تلفظ بشه و تمام شود، دنیایی از معنا در آن نهفته است؛ یعنی خدایا ما به تو ایمان آوردیم، یعنی خدایا ما حرف تو را باور داریم که تو بهترین راه و روش زندگی را به ما یاد می‌دهی؛ یعنی خدایا! چشم. هرچه تو بگویی ما به فرموده‌های تو گوش می‌دهیم. در چه چیزهایی؟ در همه‌چیز خصوصاً در مورد خواستنی‌هایی که در دو آیه قبل بحث آن شروع شد. خدایا ما در این موارد به حرف‌های تو گوش می‌دهیم فرموده‌های الله در این موارد کجا ذکر شده؟ معلوم است در قرآن کریم.

آیه سوم نیز فرمود: «نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ»کتاب را نازل کرده و الان نوبت فرموده‌های الله است به ما بندگان و در آیات مختلف در قرآن کریم به صورت پراکنده ذکر شده، حالا می‌خواهیم ببینیم الله در مورد خواستنی‌ها چه صحبت‌هایی کرده، می‌خواهیم به صورت مصداقی صحبت کنیم و «آمنّا» نسبت به آن خواستنی‌ها ببینیم یعنی چی؟ پس لطفاً خوب دقت کنیم مسئله بسیار مهم و حساس است.

اولین گزینه نساء هستند «زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ». «حبّ شهوات» در مورد زن‌ها آدم را به خیلی مسیرها می‌کشاند حالا همسر شرعی خود شخص باشد که اگر مواظب نباشد یک سری ممکن است مسیرهای منحرف در آن وجود داشته باشد و بدتر از آن سایر زن‌ها که البته با انگیزه‌های مختلف و با خواسته‌های مختلف این امر اتفاق می‌افتد. بیشتر خواستنی‌ها برای جلب توجه و ایجاد ارتباط است و ممکن است از طرف مرد شروع شود یا از طرف زن. خیلی وقت‌ها از یک عشق معنوی و با یک نگاه پاک و معصوم شروع می‌شود و کم‌کم در آن شدت می‌گیرد و شخص تصمیم می‌گیرد طرف مقابل را در مورد احساسش نسبت به آن باخبر کند و به همین خاطر کم‌کم پیام شروع می‌شود، تماس شروع می‌شود.

و می‌خواهد با او ارتباط بگیرد و دیگر می‌رسد به وعده دادن، کم‌کم وابستگی و عشق و میل جنسی و وقتی شخص به این مراحل رسید، همین افکار و رویاها تمام شب و روز و زندگی‌اش می‌شود و هم خود زجر می‌کشد و هم طرف مقابل را زجر می‌دهد و هم خانواده‌ها را و چه بسا جامعه را هم درگیر کند؛ همان‌طور که در جلسه قبل مثال زن عزیز مصر و پیامبر یوسف علیه السلام را بیان کردیم این قضیه قبلاً وجود داشته و امروزه نیز وجود دارد و تا قیامت نیز وجود خواهد داشت این یک طرف قضیه از خواستنی‌های انسان که خیلی‌ها به آن دچار شدند و می‌شوند، ولی آن‌طرف قضیه هم الله بیاناتی فرموده که هرکس می گوید: «رَبَّنَا إِنَّنَا آَمَنَّا» وقتی مواجه می‌شود با یک جنس مخالف، با یک شخص از جنس مخالف، این شخصی که گفته «آمنّا» تفاوت دارد با آن شخص اولی، این شخص بی‌جنبه نمی‌شود، کم‌ظرفیتی در نمی‌آورد، الله و قیامت و قرآن همه زیر چشم اوست و با یک اراده قوی به فرموده‌های الله عمل می‌کند نه آن‌طوری که خودش دوست دارد پیش برود و ارتباط بگیرد الله چه فرموده یک قسمتش در آیه بعد بیان فرموده «الصابرین والصادقین» که ان شاءلله بعداً در موردش صحبت خواهیم کرد.

و یک قسمت در سوره مبارکه نور آیه ۳۰ و ۳۱ فرموده: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ» و به خانم‌ها فرموده: «وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ» هم به مردها بگو ای پیغمبر وهم به زن‌ها بگو که نگاه‌های خودشان را فروگیرند و عفت خودشان را حفظ کنند، جالب است که فرموده: «يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ» ابصار جمع بَصَر است و به قول العین خلیل ولسان العرب ابن منظور رحمهم اللّه به چیزهایی می‌گویند که چشم می‌بیند و حتی به چیزهایی می‌گویند که در قلب نفوذ می‌کند، پس مخصوص دیدنی چشم نیست، چیزی که شخص با قوه قلب و ادراک می‌بیند و در موردش تصور می‌کند آن‌ها هم شامل ابصار می‌شود پس خدا امر می‌کند نسبت به مسائل عفت و جنسی حتی قلب خودتان را هم نگه دارید و اجازه ندهید حس شهوت و تفکرات و تصورات شهوانی حرام وارد قلبتان شود و در ادامه فرموده و عفت‌تان را هم حفظ کنید، چون نگاه شهوت‌آلود با دیدن چشم و نگاه شهوت‌آلود و افکار شهوت‌آلود با فکر و قلب این‌ها منجر می‌شود به از دست دادن عفت.

حالا شخص دارد می‌گوید خدایا من نسبت به خواستنی‌های خودم حرف تو را گوش می‌دهم نه حرف دلم را و اگر هم تا حالا گناه‌هایی در این زمینه داشتم خدایا من را ببخش «فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا» ومن را از عذاب آتش نگهدار.