مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
﴿زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآَبِ﴾ برای مردم حب خواستنیها نسبت به زنان و فرزندان و ثروتهای هنگفت از طلا و نقره و اسبهای ممتاز و دامها و کشتزارها آراسته شده است. همهی آنها بهرهمندی زندگی دنیا است و الله است که نزد او بازگشت نیکو دارد. (۱۴)
موضوع ۹۲: آیه ۱۴ سوره مبارکه آلعمران
زُيِّنَ لِلنَّاس: برای مردم آراسته شده، مزین شده. حب الشهوات: حب خواستنیها؛ شهوات جمع شهوت است، درست است که شهوت مصدر است،
ولی معنای اسم مفعول در خودش دارد؛ یعنی چیزهایی که در آن اشتها و خواستن وجود دارد، البته باید دقت کنیم معنای شهوات و شهوت در عربی و فارسی با هم فرق میکند؛ در فارسی بیشتر ممکن است در ذهن مسائل جنسی بیاید در حالی که در زبان عربی هر نوع خواستن و میل داشتن را شامل میشود.
مثلاً خدا عزوجل در سوره مبارکه فصلت آیه ۳۱ فرمود: «وَ لَكُمْ فيها ما تَشْتَهي أَنْفُسُكُمْ وَ لَكُمْ فيها ما تَدَّعُونَ» و در آخرت هر چه دلتان اشتها کند و بخواهد برای شما هست و هرچه طلب کنید به شما داده میشود؛ حالا خوردنی باشد، نوشیدنی باشد، مکان و امکانات خوب باشد؛ همه اینها شامل تشتهی میشود.
البته در زبان فارسی هم کلمه اشتهی به غیر مسائل جنسی زیاد استفاده میشود. مثلاً: آیا اشتها به غذا داری یا نه؟ که ریشه آن به همین کلمه بر میگردد، شهی و شهوات.
زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ: حالا برای مردم زینت داده شده حب خواستنیها نسبت به چه چیزی؟ مِنَ النِّسَاءِ: از میل به زنان؛ مِن مفصله هست؛ یعنی دارد توضیح میدهد که این تمایلات در چه چیزهایی وجود دارد: یکی زن
دوم وَالْبَنِينَ: و فرزندان، میل به فرزند سوم وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ: ثروتهای هنگفت از طلا و نقره. بازمِن تفسیری هست وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ: اسبهای نشاندار پنجم وَالْأَنْعَامِ: و دامها که شامل حیوانات اهلی مثل شتر، گاو، گوسفند و بز میشود، ششم وَالْحَرْثِ: کشتزارها و مزارع و باغات «ذَالِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا» همه اینها بهرهمندی زندگی دنیاست؛ اسباب و وسایل زندگی دنیاست. «وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ» الله است که نزد او پاداش نیکی وجود دارد. مَآبِ: اسم مصدر است از “آبَ، یئوبُ” به نقل از جمهرة اللغه ابن درید وقتی یک چیزی به جایگاه اصلیاش برگردد به آن “مآب” میگویند.