مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع۸۲: مقایسهی میان خانوادهی دیندار و غیر دیندار
مثال خانوادهای که بنابر هدایت خدایی زندگی میکنند و خانوادهای که کار به هدایت خدا ندارند.
چه قدر این دو با هم دیگر تفاوت دارند. رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرمایند: «تُنْكَحُ الْمَرْأَةُ لِأَرْبَع» یک خانم به خاطر یکی از این چهار امتیاز برای همسری انتخاب میشود:
یا به خاطر ثروتی که دارد، یا خانوادهی سرشناسش، یا زیبایی و یا دینداریاش.پیامبر صلی الله علیه و سلم میفرماید: گزینه دینداری را انتخاب کنید.
که ضرر نمیکنید یا به قول معروف برد میکنید، چون کسی که دین دارد و از هدایت خدا تبعیت میکند.
خیانت نمیکند، خطرناک و موذی نمیشود.دقیقا مرد هم همین طور؛ خانم به خواستگاری مردی جواب مثبت دهد که دیندار باشد و باید فوق العاده به این قضیه دقت کند، چون اگر دیندار بود از خدا میترسد و به زن و بچه ظلم نمیکند. چون خدا به او اجازه ظلم نمیدهد و اگر مرد دیندار نباشد، انتظار هر گونه بداخلاقی از شوهرش داشته باشد. هیچ کاری هم نمیشود کرد، مگر این که کاری کند دوباره به هدایت خدا برگردد.البته کسی که دیندار است، به تمام فرمودههای خدا باید عمل کند. پس کسی برداشت نکند منظور ما از دیندار یعنی نمازخوان؛ نماز خواندن یکی از شاخههای دینداری است.
ممکن است شخص نماز بخواند، ولی به بقیه هدایتهای خدایی که در قرآن و احادیث پیغمبر صلی الله علیه و سلم آمده، اصلا عمل نکند، پس کلمه دیندار با تمام وسعت معنایی که دارد و البته در حد استطاعت هر شخص.
حالا آیات اولیه سوره معنایش واضحتر میشود؛ «نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَأَنْزَلَ التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ، مِنْ قَبْلُ هُدًى لِلنَّاسِ» این کتابها به خاطر هدایت مردم نازل شده «وَأَنزَلَ ٱلفُرقَانَ» مردم تکلیفشان را بفهمند، خوب و بد را برایشان معرفی میکند.
إِنَّ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ بِئايَاتِ ٱللَّهِ» آنهایی که هدایت خدا را کنار میزنند، عذاب شدیدی برایشان است، چون این افراد هستند که ممکن است هر جرم و جنایتی از آنها صادر شود.