مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
دانلود فایل تصویری دانلود فایل صوتی
﴿كَدَأْبِ آَلِ فِرْعَوْنَ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَذَّبُوا بِآَيَاتِنَا فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ وَاللَّهُ شَدِيدُ الْعِقَابِ﴾ همچون وضعیت آلفرعون و کسانی است که پیش از آنان را بخاطر گناهانشان گرفت و الله بسیار سخت کیفر است. (۱۱)
موضوع ۷۹ : آیه ۱۱ سوره مبارکه آل عمران
كَدَأْبِ: کَ؛ تشبیه وضعیت کافران امروزی با کافران قدیمی؛ یعنی همانگونه که کافران قبلی و آلفرعون آیات ما را تکذیب کردند و عذاب شدند و کسی نتوانست نجاتشان دهد،
پس اگر این کافران نیز آیات ما را تکذیب کنند..
به همان عذاب دچار میشوند و کسی نمیتواند آنان را نجات دهد. دأبَ: به معنای وضعیت، رسم و عادت. آلِ فِرْعَوْنَ: منظور هم خود فرعون است هم طرفدارانش. آل: به معنای بازگشت..
در قدم اول به خانوادهی شخص گفته میشود..
و تمام کسانی که در راستای منفعت آن شخص فعالیت میکنند. فرعون: لقب پادشاهان مصر. وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ: کسانی که قبل از فرعون بودند؛ مثل قوم نوح و ثمود و… همچنین کافران قبل از نزول قرآن. كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا: هدایت ما را نپذیرفتند و آیات ما را تکذیب کردند.
فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ:
یعنی عذاب خداوند آنها را گرفت به سبب گناهانشان. أخَذَ: یعنی گرفتن. ذُنُوب: جمع «ذنب» به معنای جُرم. وَاللَّهُ شَدِيدُ الْعِقَابِ: خداوند بسیار سخت کیفر است. نمونهای از آن در آیه زیر بیان شده: «وَأُولَئِكَ هُمْ وَقُودُ النَّارِ» آنان هیزم آتش میشوند. اینجا معلوم میشود که شدید العقاب بودن الله، چگونه است.