مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۴۷۹: اصلاح همه جانبه.
در آیات قبل مسائل و دغدغههای اهل کتاب که مانع ایمانشان شده بود بیان کرد و به سوالاتشان به شک و تردید های آنها پاسخ داد و در آیه ۹۸ و ۹۹ به اهل کتاب فرمود بعد از این همه استدلال چرا دوباره آن کارها را تکرار میکنید؟
قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَكْفُرُونَ بِآَيَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ شَهِيدٌ عَلَى مَا تَعْمَلُون (آلعمران/۹۸) قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ مَنْ آَمَنَ تَبْغُونَهَا عِوَجًا وَأَنْتُمْ شُهَدَاءُ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ (آل عمران/ ۹۹)
و در این آیه یعنی آیه ۱۰۰ دارد به مسلمانها میگوید که شما از اهل کتاب پیروی نکنید که گمراهتان میکنند. وقتی دقت میکنیم این خودش یک سبک هست و قرآن کریم وقتی میخواهد وضعیت را اصلاح کند به همه جوانب آن مسئله توجه دارد، هم از قسمتی که میخواهد یک مسئله تقریبی را عرضه کند و هم آن کسی که آن مسئله تقریبی را دریافت میکند به هر دو جنبه توجه دارد، مثلاً:
به شخص خرابکار دلیل و بینه میآورد و قانعش میکند که این کارهای تو خرابکاری و منفی هست و بعد به او میگوید دیگر خرابکاری نکن و آن را به وجدانش واگذار میکند از آنور به طرف مقابل هم میگوید:
شما از او یاد نگیری که اگر از او یاد گرفتی عاقبت خوبی نداری. ما متاسفانه خیلی وقتها برای اصلاح وضعیت فقط به یک جنبه توجه میکنیم مثلاً:
به جنبه عرضه یا از آن ور دریافت کننده یا متقاضی، ولی قرآن به ما یاد میدهد که به همه جوانب توجه کنیم مثلاً: تصور کنید دو تا برادر هستند یکی بزرگتر یکی کوچکتر، برادر بزرگتر نماز نمیخواند، به مسائل قرآن و دین توجه ندارد، برای خودش دلیل هم دارد، برادر کوچکتر احتمال این میرود که از برادر بزرگترش تقلید کند، از او یاد بگیرد، حالا پدر و مادر میآیند چهکار میکنند؟
اول باید بیایند دغدغهها و چالشهای فرزند بزرگترشان را حل کنند، به سوالات ذهنیشان پاسخ دهند، بعد که این کار را انجام دادند حالا دیگر آن را به وجدانش واگذار میکنند؛ یعنی وجدانش را به محاکمه میکشند که دیگر دلیلی نداری آن کارها را ادامه دهی، از طرفی به برادر کوچکش هم میگویند که تو یک وقت در مسیر برادر بزرگترت قرار نگیری، تحت تاثیرش قرار نگیری؛ چون این یکی امکان دارد اینها را از او دریافت کند و با استدلال و منطق متوجهش میکنند که اگر در مسیر برادر بزرگتر خود قرار بگیری، امکان دارد به چه وضعیتی بیافتی که آیات ۱۰۱ به بعد همین کار را انجام میدهد:
«وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَى عَلَيْكُمْ آَيَاتُ اللَّهِ…» الی آخر که عاقبت این کار را همراه با راه حل آن به تصویر میکشد.