مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
parsa
4 ماه قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
زکریا عطری
3 هفته قبلالسلام علیکم، مشکل برطرف شد
parsa
4 ماه قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
parsa
4 ماه قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
parsa
4 ماه قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
parsa
4 ماه قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
﴿اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ﴾ ما را به راه راست راهنمایی بفرما. (۶)
موضوع ۳۵: اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ
تنها دعایی که در سوره فاتحه وجود دارد، اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ است. اهْدِ فعل امر در معنای دعاست و نَا در اهْدِنَا خودِ ما انسانها هستیم و نقش مفعول دارد و الصِّرَاطَ هم مفعول دوم به معنی راه، بزرگراه و شاهراه است. الْمُسْتَقِيمَ اسم فاعل و صفت الصِّرَاطَ است؛ راه مستقیم، چون ما راه غیرمستقیم هم داریم.
در راه غیرمستقیم ممکن است لازم باشد چند کیلومتر دور بزنیم تا به هدف برسیم و یا ممکن است خیلی پیچ و خم در راه باشد. راه غیر مستقیم انسان را خسته و گیج میکند، حتی ممکن است انسان از ادامه ی مسیر صرف نظر کند. الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ،کوتاهترین و مطمئنترین راه است و بدون دردسر، به مقصد میرسد.
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ نسبت به آدمها فرق میکند
کسی که هنوز در خط نیست یا تازه به راه راست آمده و کسی که در جستجوی حقیقت است، از خدا میخواهد راه راست را به او نشان دهد. و کسی که قبلاً در صراط مستقیم بوده (خدا، قرآن، نماز و…) را میفهمد و قبول دارد در ادامهی مسیر نیاز دارد که در صراط مستقیم بماند.
چون بقیه راه که هنوز نرفته، معلوم نیست آینده چه اتفاقاتی بیفتد؛ چقدر بودند انسانهایی که در الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ بودند، ولی چیزهایی در زندگیشان پیش آمد که قید ادامهی راه را زدند؛ نماز میخواند، یکی مسخرهاش کرد بعد نماز را رها کرد.
یا چهقدر انسانهایی که برای ضدیت با یک جریان، دین، قرآن، خدا، حجاب و…
همه چی را کنار گذاشتند و به جنگ با آنها رفتند، انگار تقصیر اینهاست و به همین شکل خیلی انسانها به خاطر یک دوست رو به اعتیاد آوردند و یا ارتباط، مشروب، دزدی، فساد و هزار کار دیگر انجام دادند.
ما برای ادامهی راه، نیاز داریم که اللّه همچنان ما را به الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ تا آخر عمر، هدایت دهد.