مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
parsa
3 ماه قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
زکریا عطری
2 هفته قبلالسلام علیکم، مشکل برطرف شد
parsa
3 ماه قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
parsa
3 ماه قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
parsa
3 ماه قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
parsa
3 ماه قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۳۹۲: زاویه دوم عهد الله.
«عَهدُ اللَّه» زاویهی دومی هم دارد. زاویه اول عرض کردیم که آن تعهدهایی است که الله از بندگانش میگیرد؛ تعهد بندگی و تعهد توحید. زاویه دوم تعهدهایی است که بین ما انسانها اتفاق میافتد، قراردادهایی است که ما با همنوع خودمان میبندیم
مثل؛ دو نفر با هم شریک میشوند
آنها با هم تعهد دارند که با صداقت با هم کار کنند این شامل همین آیه میشود و یا کسی قرض گرفته، جنسی خریده، چک داده و قرار گذاشته در فلان تاریخ بدهیاش را بدهد این جز «عهدُ الله» است، مثلاً قسمی خورده و به خاطر آن قسم میخواهد به یک نفر اعتماد بدهد این میشود «اَیمَانِهِم». حالا این تعهدها فراوان اتفاق میافتد این قسمها در زندگی اتفاق میافتد برای جلب اعتماد، مثلا: تعهد بین زن و شوهر که به عنوان عقد شرعی میگویند.
عقد شرعی خود همان تعهد است؛
تعهد به اینکه زن و شوهر به هم وفادار بمانند، تعهد به اینکه بیخیال یکدیگر نباشند به فکر هم باشند دلشان از هم دور نباشد، مرد پای تعهدات مالی مثل مهریه و مخارج خانه بماند، خانم خانه چشم و دلش فقط پیش همین مرد باشد که با او عقد شرعی بسته است، مرد هم به همین شکل اینها میشوند تعهد ازدواج و ماندن پای این عهدها شامل همان میشود و کسی که زیر تعهدش میزند؛ یعنی دارد شامل همین آیه میشود و آن پنج مجازاتی که بیان شده به ازای تعهدهایی که شکسته در همان سطح و میزان مجازات میبیند یکی که کمتر، مجازات کمتر میبیند یکی که بیشتر، مجازات بیشتر میبیند.
کسی که به شریکش خیانت میکند، کسی که قسم میخورد تا مال کسی را غصب کند در مورد سبب نزول آیه توضیح داده شد و دقیقا پیامبر صلی الله علیه و سلم همین آیه را برایشان میخواند اگر قرار بود قسم دروغ بخورند بخاطر معاملهی بیشتر و برای تصاحب ملکی بخاطر جعل یک سندی قسم بخورد تا به یک منفعتی برسد براساس همین مجازاتهایی که در آیه بیان شده شاملش میشود و امکان دارد همین ما باشیم.