مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
parsa
3 ماه قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
زکریا عطری
2 هفته قبلالسلام علیکم، مشکل برطرف شد
parsa
3 ماه قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
parsa
3 ماه قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
parsa
3 ماه قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
parsa
3 ماه قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
﴿وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ﴾
و آنگاه که ملائکه گفتند: ای مریم! الله تو را برگزید و تو را پاک ساخت و تو را از میان تمام زنان جهانیان برگزید. (۴۲)
موضوع ۲۵۸: جملات شیرین ملائکه به مریم علیهاالسلام.
بعد از داستان پیامبر زکریا علیهالسلام موضوع دوباره به مریم علیهاالسلام برگشت و در دو آیه جملات بسیار شیرینی از طرف ملائکه به مریم بیان شد، آن جملهها چه بود؟
آیه ۴۲ که تلاوت شد و آیه ۴۳
«يَا مَرْيَمُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَاسْجُدِي وَارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ».
یَا مَریَمُ؛ مریم ضمه دارد؛ منادا است مبنی بر ضمه؛ زیرا مریم اسم مفرد و معرفه است. کلاً در زبان عربی وقتی کسی را صدا میزنیم که مفرد و معرفه است مثل یَا نُوحُ، یَا صالحُ، یَا داوودُ همهشان ضمه میگیرند و مبنی میشوند بر ضمه، ولی اگر آن اسم مفرد نباشد یا مضاف باشد؛ مثل یَا عَبدَاللَّه فتحه میگیرد و مبنی هم نمیشود؛ مثل یا عَبدَالرَّحمَن، یا عَبدَالرَّحیم دیگر عبدُالرَّحمَن نمیشود، عَبدَالرَّحمن فتحه میگیرد و «یاأهلَ الْکِتَاب» که در قرآن زياد هم تکرار ميشود همهشان فتحه میگیرند.
ٱصطَفَاك؛ الله تو را برگزید (انتخابت کرد) دقیقا ًمثل آیه ۳۳ که فرمود:
«إنَّ اللَّه ٱصطَفَى ءَادَمَ وَنُوحا ًوَءَالَ إبْرَاهِیمَ وَ ءَالَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمینَ»
به مريم میگوید: الله تو را برگزید و این برگزیدن همان برگزیدن آلعمران است که در آیه ۳۳ بیان شده؛ زیرا مریم جزو آلعمران است و مریم دختر عمران است.
«إنَّ اللَّه َٱصطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ» تو را پاک ساخت.
طَهرکِ؛ پاک ساخت، از چه چیزی پاک ساخت؟ از آلودگیهای مادی و معنوی از گناهان از مسّ شیطان، ولی منظور این نیست که مریم مقدس است آنگونه که مسیحیان اعتقاد دارند؛ خیر جز الله هیچ کس مقدس و پرستیدنی نیست.
اتفاقا همان الله که مریم را پاک ساخته میخواهد که همه بندگانش را پاک بسازد (پاکشان کند)؛ مثلا در آیه ۶ سوره مبارکه مائده بعد از بحث وضو و تیمم میفرماید:
«وَلکِنْ یُرِیْدُ لِیُطَهِرَکُم» خدا میخواهد شما را پاک کند
که مسیر وضو و نماز و اینها را به شما یاد میدهد یا در مورد همسران پیغمبر صلی الله علیه و سلم در آیه ۳۳ سوره مبارکهی أحزاب میفرماید:
«وَیُطَهِرُکَم تَطْهِیرَا»
میخواهد شما را کاملا پاک کند. پس «وَطَهِرَکِ» ویژه مریم نیست هر مرد و زنی که میخواهد خدا او را پاک بکند راهحلش هم در قرآن بیان فرموده، مهم این است که خودش اراده داشته باشد تا خدا او را پاک بکند.
«إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ» و تو را از میان تمام زنهای جهانیان برگزید.
دوباره فعل «اصْطَفَاكِ» تکرار ميشود
«إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ»
و در پایان هم دوباره
«وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ».
این تكرار همان اولی نیست تفاوت دارد «اصْطَفَاكِ» اولی از جانب الله به مریم است که خدا تو را به عنوان بنده ویژه و بنده خاص خودش انتخابت کرده و با کسی مقایسه نمیکند از همان کودکی خدا تو را انتخاب کرده است.
«اصْطَفَاكِ» دومی مقایسه میکند با بقیه زنهای دنیا؛ یعنی از میان تمام خانمهای دنیا مریم را انتخاب کرده تا یک سری ویژگیها و امتیازاتی به او بدهد که به هیچ کدام از خانمهای دنیا نداده است البته فرموده: عالمین عالمها؛ یعنی در کل عالمها یک امتیازاتی مریم دارد که هیچ جنس مادهای در میان کل عالمها ندارد. خدا چه امتیازاتی میخواهد به او بدهد که آن امتیازات را به هیچکس نداده است؟ این را در دو آیه بعد بیان میکند.